De joint venture van Bosch eBike Systems en MAGURA werkt per direct met een eigen corporate design, nieuwe onlinepresentatie en gedefinieerd waardestelsel.
In de joint venture MAGURA Bosch Parts & Services, gevestigd te Bad Urach, werken sinds 1 januari 2020 Bosch eBike Systems en MAGURA op de aftermarket van service en fietsreserveonderdelen samen voor de premiumcomponenten van beide fabrikanten. Historisch gezien werken de twee ondernemingen al lange tijd als partners samen. Zo gaat het begin van de samenwerking terug tot de marktintroductie van Bosch eBike Systems met het eerste aandrijfsysteem voor eBikes in 2011, toen de toenmalige aftermarket-organisatie MAGURA Bike Parts de service en onderdelenafhandeling voor Bosch eBike-componenten overnam.
Met de oprichting van de joint venture hebben beide moederbedrijven de samenwerking en de uitbreiding van de activiteiten in de vier eigen locaties in Europa geïntensiveerd. De nauwe band met de gespecialiseerde vakhandel in tweewielers is al lang de topprioriteit voor MBPS, was een van de succesfactoren voor de groei in het verleden en blijft dat ook in de toekomst. Sinds enkele jaren wordt de verkoopportfolio aangevuld met andere hoogwaardige en bekende merken, zoals Supernova, Miranda, Miche, Abus, Bosch Powertools en Liqui Moly. Daarnaast levert MBPS sinds 2018 ook MAGURA Powersports componenten aan de gespecialiseerde vakhandel voor motorfietsen.
Na een succesvolle joint venture-geschiedenis van twee jaar is het nu in 2022 tijd om de volgende stap te zetten. De joint venture zal zich voortaan als zelfstandige onderneming op de markt positioneren. Zichtbaar teken van deze zelfstandige positionering is het nieuw ontwikkelde corporate design met nieuw bedrijfslogo. Grafisch weerspiegelt het logo met twee gestileerde halve cirkels de band tussen de beide moederbedrijven, maar geeft met het eigen design ook duidelijk een signaal van zelfstandigheid af.
Het nieuwe corporate design is per direct het stijlbepalende element in de communicatie met klanten, partners en nieuwe medewerkers.
„Met het nieuwe bedrijfsmerk ‚MBPS‘ documenteren we de ontwikkeling die het bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt“, aldus Martina Class, voorzitter van de Raad van Bestuur van MBPS. En verder: „Tien jaar geleden hadden we 20 medewerkers en hielden ons uitsluitend bezig met service en onderdelenbeheer voor MAGURA. Momenteel werken er dagelijks ca. 170 medewerkers in Bad Urach en de andere Europese locaties aan het consequent waarmaken van de servicebelofte van MAGURA en Bosch eBike Systems. Dat het bedrijf zich zo heeft ontwikkeld, is een verdienste van alle medewerkers en een uiting van de waardering van onze klanten.“
Vooral het bouwen van een zelfstandig bedrijfsmerk MBPS vormde de achtergrond voor de ontwikkeling van het duidelijk van de beide moedermaatschappijen te onderscheiden corporate design. „MAGURA en Bosch zullen ook in de toekomst in hun vertrouwde huiskleuren blijven communiceren. Met het nieuwe design zal het in de toekomst onmiskenbaar zijn wie precies de afzender van de betreffende boodschap is. En als MBPS bijvoorbeeld op zoek is naar nieuwe medewerkers, dan wordt het gemakkelijker om te laten zien dat MBPS als zelfstandig bedrijf een aantrekkelijke werkgever is in de fietsindustrie“, legt Jochen Hoppe, directeur van MBPS, uit.
Met het nieuwe corporate design en het nieuwe logo krijgt het bedrijf voor het eerst ook een eigen bedrijfswebsite. Voortaan vinden belangstellenden op www.mbps.eu actuele informatie en wetenswaardigheden rondom MBPS en haar services. De populaire MAGURA B2B-Shop blijft op het bekende adres bereikbaar, maar zal in de toekomst vooral als MBPS Shop via b2b.mbps.eu worden gepromoot en kunnen worden opgevraagd.
„Vertrouwde kwaliteit, nieuw gezicht – zo zou je de verandering goed kunnen beschrijven“, aldus Timo Kieninger, Director Marketing & Sales bij MBPS. „Voor onze klanten en partners blijft in principe alles bij het oude. De vertrouwde contactpersonen, met name voor producten van MAGURA en Bosch, zullen dezelfde blijven, alleen heeft het nieuwe bedrijfsdomein tot gevolg dat de bekende e-mailadressen in de toekomst op 'mbps.eu' eindigen", vertelt Kieninger verder. Met de nieuwe positionering naar buiten heeft de onderneming ook een eigen waardestelsel uitgewerkt. "Zelfstandig op de markt, maar nauw verbonden met de moedermaatschappijen MAGURA en Bosch eBike Systems. En de waarden van beide bedrijven zijn voor ons de basis van ons succes. Niettemin, en dat is iets wat we in de loop van de laatste twee jaar hebben geleerd, heeft zich in de joint venture een eigen spirit ontwikkeld. Deze hebben we nu consequent
doorgeredeneerd voor alle medewerkers duidelijk communiceerbaar in drie waarden gegoten: ‚Partner of Choice‘, ‚Smart Flexibility‘ en ‚Leading the Way‘. Kortweg betekent dit dat wij als MBPS blijven bouwen op betrouwbare betrekkingen met onze partners, met als doel deze te allen tijde door middel van slimme processen en duurzame oplossingen te versterken. Verder omarmen wij de versnelde veranderingen in de wereld van de tweewielermobiliteit en zien deze als kans om samen met onze partners de toekomst vorm te geven," besluit Timo Kieninger.
Meer informatie over het bedrijfsmerk MBPS: www.mbps.eu