Dit artikel is exclusief voor de leden van de BikesBusinessClub
De firma Meijer de Fietsspecialist is een echt familiebedrijf dat al meer dan 100 jaar bestaat. De vierde generatie van deze fietsspecialisten bestaat uit Gert Jan die de zaak in Veendam heeft en broer Martin in Winschoten. Naast een breed assortiment staan het servicelevel en klantgerichtheid voorop. Daarbij schroomt het bedrijf niet om gebruik te maken van een onafhankelijk kwaliteitswaarborg en klanttevredenheidssysteem.
Het bedrijf is altijd meegegaan in de ontwikkelingen en is daardoor nog steeds een jong en dynamisch bedrijf dat uitstekend past in het huidige e-bike tijdperk. Om onderhoud en reparaties uit te kunnen voeren beschikt de firma over een professionele werkplaats en zijn ze een gecertificeerd Shimano Service Center. Vier goed opgeleide monteurs die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen zijn in staat om klanten snel en vakkundig te helpen. Door positieve klantcontacten, zowel bij de verkoop als service zoals de afwikkeling van reparaties, onderscheiden ze zich. Niet voor niets dat ze op basis van 672 beoordelingen een tevredenheidsscore van 99,41 procent behalen!
Meijer de Fietsenspecialist te Veendam en Winschoten
Opgericht in: 1920
Kernactiviteit(en): verkoop nieuwe fietsen, tweedehands, onderhoud, reparatie.
Bedrijfs-oppervlak/verdeeld over: Veendam 600m2 en vanaf 2022 750m2, Winschoten 650m2.
Team: FTE’n: totaal 10, inclusief 2 eigenaren
(Zakelijke) lease mogelijk: ja, via verschillende leasemaatschappijen
Aantal fiets-/scootermerken: 12 merken
Merken fietsen o.a: Batavus, Sparta, Koga, Trek, Gazelle, Riese en Muller, RIH, Cortina en Freebike. Kinderfietsen van de merken Alpina, Cortina en Puky. Tevens voeren ze de driewielers van het merk Huka.
Volume afzet over 2020: ca. 750 fietsen
Voorraad: wisselend
Specialiteit: E-bikes van hoogstaande merken. Breed assortiment en de juiste voorraad.
Webshop: geen, alleen een website om te kijken.
Bijzonder: kloppend assortiment voor de klanten met de juiste merken. Breed assortiment, in de regio zijn ze redelijk groot.
Marketing tip(s): Mond-tot-mondreclame, doelgroepen aanspreken. Heel belangrijk is het om gemaakte afspraken bij de verkoop na te komen. De klant goed informeren over de kosten bij reparatie.
Bedrijfsvoering tip(s): Goede basis inrichten en processen stroomlijnen; goed kassasysteem en op de juiste manier inrichten en benutten. Goede cursussen volgen.
Succesfactor(en): het team goed trainen en coachen; duidelijk en transparant zijn naar personeel; het personeel bij de bedrijfsvoering betrekken; helder communiceren met de doelgroepen.
Toekomstplannen: sportafdeling realiseren, specialiseren in driewielers voor volwassenen en het bedrijf groener maken door middel van groene investeringen.
Uiteindelijk wil men: het bedrijf aan de volgende generatie overdragen in een gezonde positie en natuurlijk plezier in het werk houden samen met het personeel.
Tekst: Harrie Linssen