Sigma Sport, maker van innovatieve, functionele en kwalitatief hoogwaardige sportproducten met een goede/prijskwaliteitverhouding, presenteert daags na de introductie van een nieuwe lijn fietscomputers, opnieuw een opzienbarend en waardevol product: de nieuwe Buster fietsverlichting. Het gaat om vier nieuwe power(kop)lampen en drie nieuwe achterlichten die uitermate geschikt zijn voor echt donkere wegen en moeilijke MTB-trails. Door de nieuwe dagrijmodus bieden ze overdag meer veiligheid. De lijn richt zich op wielrenners, gravelbikers en mountainbikers. In juni en juli is de verlichting op de markt gekomen.
Tekst: Marie-Christine Koestal
Kort gezegd bestaat de serie nieuwe powerlampen uit de Buster 150, de Buster 400, de Buster 800 en de Buster 1100, waarbij het nummer gelijk staat aan het aantal lumen. De achterlichten worden gevormd door de Buster RL 80, de Buster RL 150 (waarvan de nummers ook verwijzen naar het aantal lumen) en de al bestaande Blaze, die nu met een flashmodus wordt aangeboden. Niet eerder duidde Sigma Sport achterlichten aan in lumen. Maar omdat andere fabrikanten dat wel doen en vergelijken anders lastig is, is gekozen voor deze nieuwe koers. Een RL 80-achterlicht is zichtbaar vanaf anderhalve kilometer.
De RL 150 zelfs vanaf twee kilometer. Je wordt dus gezien! Het verschil met de bestaande Blaze zit ‘m
met name in de accuduur; de Blaze gaat zeven uur mee, de RL 150 maar liefst vijftig uur. “We hebben een aantal innovaties toegepast op basis van feedback van gebruikers, om het gebruiksgemak zo optimaal mogelijk in te richten”, zegt Wilco Zevenbergen sales manager bij Sigma Sport. “Alle lampen in deze nieuwe serie branden minimaal twee uur in de hoogste stand. Bij oudere modellen was en is dat maximaal anderhalf uur. Maar omdat mensen tegenwoordig langer fietsen, vonden we het nodig om de tijdsduur aan te passen. Ook nieuw is dat bij de modellen 800 en 1100 wordt getoond in welke lichtmodus je rijdt. Je hoeft dus niet meer je hand voor de koplamp te houden om dat te zien. Daarnaast is de accuweergave beter en nauwkeuriger. Deze wordt middels zes bolletjes getoond. De weergave
in kleuren, zoals bij de oudere modellen, vonden gebruikers niet prettig. Tot slot hebben we een moderne geheugenfunctie toegepast. De stand die je had bij uitschakeling, is dezelfde als je weer inschakelt. Het zijn kleine features, maar ze zorgen voor veel meer gemak.”
Bundel, beeld en Day-flash-modus
Tegelijkertijd heeft Sigma Sport bij de ontwikkeling van de nieuwe Buster fietsverlichting veel onderzoek gedaan naar de meest optimale lichtbundel. Uitkomsten zijn onder andere dat de straal breed genoeg moet zijn dat ook de bermen worden belicht. Vervolgens is er veel tijd en energie besteed om een mooi lichtbeeld te creëren. Tot slot is flink ingezet op nog meer veiligheid in het verkeer door alle lampen te voorzien van Day-flash-modus – met een accuduur van dertig tot vijftig uur – om ook overdag
een goede zichtbaarheid te hebben. Dat geldt voor zowel de koplampen als de achterlichten.
Positieve reacties
De reacties op de nieuwste telgen van Sigma Sport zijn heel positief, zo geeft Zevenbergen aan. “Testers zijn met name enthousiast over gebruikservaring. Er is echt over nagedacht, kregen we te horen. Er wordt bovendien geluisterd naar de feedback om het product beter te maken. Ook qua design is de serie goed gelukt. Voor de 400, 800 en 1100 is aluminium gebruikt. Dat ziet er gewoon heel
fraai uit.” •
www.sigmasport.com