Naast de reguliere fietsenzaken die fietsenverkoop als belangrijk verdienmodel hebben, zijn er ook bedrijven die zich meer hebben toegelegd op onderhoud en reparatie van fietsen in de meest uitgebreide zin van het woord. Michiel Martens in Den Haag is met zijn technische vakkennis een voorbeeld hiervan. Het gaat hier om een eenmanszaak die een onafhankelijke service aanbiedt voor de meest uiteenlopende fietsen.
Tekst: Harrie Linssen
Foto’s: Alwin Berkhout
We spraken met Michiel Martens, eigenaar en vakman, over zijn zaak en de ontwikkelingen in de fietswereld.
Geschiedenis
Michiel heeft een technische achtergrond die ligt in de grafische industrie, om precies te zijn onderhoud en reparatie van filmbelichters en computer-to-plate installaties. Toen dat niet meer rendabel was, is Michiel overgestapt naar het onderhouden en repareren van groot formaat printers. “Daarna, tijdens een periode van ziekte, heb ik veel gefietst en ontdekte ik vanuit mijn technische achtergrond dat er een aantal zaken aan het onderhoud van de fiets verbeterd kon worden. Zo ben ik in de fietswereld beland.”
Vakmanschap en service
Fietsenmaker Michiel Martens staat bekend om zijn vakmanschap in de fietstechniek en dat wordt onderstreept door de goede recensies op social media. “We hebben hier dankzij jarenlange ervaring de technische kennis en de nieuwste technologieën in huis om elke fiets in topconditie te brengen én te houden. Met professioneel gereedschap, kwaliteitsonderdelen, passie voor techniek en liefde voor de fiets zijn we in staat om iedere fiets, van e-bike tot racefiets, en niet te vergeten de speciale fietsen zoals de bakfiets, weer snel en veilig de weg op te krijgen. Daarnaast vind ik de persoonlijke aandacht erg belangrijk. Zelfs als we gesloten zijn, helpen we mensen met alle liefde verder. Naast onze winkel staat namelijk een fietspomp met klein gereedschap klaar voor mensen die buiten onze openingstijden met een klein defect komen te staan, zoals een lekke band. Dan kunnen ze toch vooruit. Allemaal service van de zaak!”
Werkplaats
“Met aandacht, vakmanschap en enthousiasme repareren en onderhouden we elke fiets. Onze werkplaats is uitgerust met hoogwaardig gereedschap, veel onderdelen zijn op voorraad en we beschikken over de nodige technische kennis. Vanzelfsprekend bespreken we vooraf de kosten, zodat mensen niet voor onaangename verrassingen komen te staan.
Mochten we tijdens herstel- en/of onderhoudswerkzaamheden nog onvoorziene aandachtspunten tegenkomen, dan nemen we altijd contact op om dat te bespreken en een advies te geven. Wat we uiteindelijk willen is dat iedere fiets weer in orde is en weer veilig de weg op kan. Iedereen is van harte welkom bij ons in Den Haag.”
Extra service: werkplaatsverhuur
“Een speciale service die we aanbieden is het verhuren van een werkplek aan particulieren om aan de eigen fiets te sleutelen. Dit onder meer om de kosten voor onze klanten te drukken. Veel mensen hebben nu eenmaal niet de ruimte of het juiste gereedschap om aan de fiets te sleutelen. Dit idee heb ik opgedaan in de ‘automotive’ wereld. De werkplek is verwarmd en verlicht. Onder meer een fietslift en het juiste gereedschap zijn aanwezig. Dit concept is ook ideaal voor bijvoorbeeld sporters, die na een koers met hun racefiets of mountainbike langskomen om de fiets weer klaar te maken voor de volgende keer. Je kunt bij ons dus ongedwongen sleutelen aan een fiets. Deze werkplek is per uur te huren. Het meenemen van eigen onderdelen is geen enkel probleem, en als men niet het juiste onderdeel heeft, kun je hier ook terecht voor verschillende onderdelen en fietsaccessoires. Daarnaast hebben we de nodige technische handboeken, schema’s en instructievideo’s voor als iemand er even niet uitkomt.”
Nieuwe fietsen
“Met de frames van Intec bouwen wij een unieke fiets, geheel naar de wensen en het budget van een klant. Dit kan een racefiets, triatlonfiets, single speed, trekkingfiets of mountainbike zijn. Het is belangrijk dat de fiets goed ‘zit’ en perfect ‘past’. Dit zorgt niet alleen voor veel fietsplezier, maar ook voor veilige kilometers. We hebben verschillende frames en kleurstalen in huis, zodat iemand met behulp van ons advies de juiste keuze kan maken.”
Opknappers
“Je zou tegenwoordig denken dat iedereen een nieuwe e-bike koopt, maar dat is gelukkig niet zo. Gewone fietsen worden nog steeds goed verkocht. En er rijden natuurlijk veel gewone fietsen rond, ook hele oude. Zelfs als mensen denken dat een fiets niet meer te redden is, is het verstandig om toch eens langs te komen. We kunnen hierin een hoop betekenen en een fiets ‘upcyclen’. Dit past perfect in het hedendaagse streven naar duurzaamheid, én het bespaart geld. Vooral die oerdegelijke kwaliteitsframes van vroeger gaan mee tot in lengte van dagen, die krijg je niet kapot. Door versleten onderdelen te vervangen is zo’n oude fiets weer helemaal ‘bij’. Zonde om zo’n fiets weg te gooien, dat is vaak niet nodig. Mocht dit wel de beste optie zijn, dan zullen we dat zeggen, want als je niet kunt voldoen aan wat de klant wil, moet je daar ook eerlijk in zijn. Zo kun je dus voor een relatief laag bedrag een fiets krijgen die weer helemaal up-to-date is. Daar kun je dan nog vele jaren van genieten.”
Ontwikkelingen
“Met onze jarenlange ervaring, technische kennis en de nieuwste technologieën zou je zeggen dat het onderhoud en reparatie geen enkel probleem vormen. Voor het grootste deel is dat zo, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering. Vanuit de fietsfabrikanten zou meer ondersteuning in de vorm van universele uitleesapparatuur zeer welkom zijn, net zoals in de autobranche. Dat is overigens deels wel verklaarbaar, want de fietswereld is in vergelijking met de autowereld minder complex en redelijk klein. Support voor fietsonderhoud en reparatie is vaak merk gebonden. Zo wordt het voor de kleinere, onafhankelijke zaken steeds lastiger. Ik vermoed dat dat voorlopig nog wel blijft.”
Trends
“De bakfiets en de transportfiets worden steeds populairder, zeker in de stad. Ik voorzie daar nog meer groei in. Daarnaast is er meer vraag naar ‘trendy’ fietsen, want mensen willen zich onderscheiden. Bij de meeste trendy fietsen betalen mensen meer voor uiterlijk dan voor kwaliteit. Men meent dan een kwalitatief hoogwaardige fiets te kopen, maar dat is niet altijd het geval. De topkwaliteit van bepaalde merken die je vroeger kocht, daar denkt men tegenwoordig wel wat anders over.”
Speciale fietsen
“Voor met name de oudere generatie zijn er tegenwoordig vele mogelijkheden en oplossingen, of het nou om ombouw of een op maat gemaakte fiets gaat. Alles kan vrijwel volledig op de gebruiker worden aangepast. Het zou goed zijn als de medische specialisten, zoals ergo- en fysiotherapeuten, een rol zouden spelen bij het adviseren, zodat de juiste aangepaste fiets kan worden verkregen.”
Toekomst
“Er zit veel toekomst in de fietsenhandel en ik voorzie dat schaalvergroting gaat toenemen zoals fietssupermarkten, inkoopcombinaties, franchiseformules en brandstores, zowel online als offline. Je ziet nu al dat fabrikanten soms een zaak inrichten. Het is dan weliswaar toegespitst op beleving, maar de eigen creativiteit van een ondernemer bij de inrichting gaat dan vaak verloren en dat is jammer. Deze schaalvergroting is vooral verkoopgericht. Hierdoor krijgen onderhoud en reparatie niet de aandacht die ze verdienen. Die persoonlijke aandacht en service naar de klant is nou net wat wij wel bieden”, aldus Michiel.