MODYN is gespecialiseerd in ‘mobility design’ voor de (inter)nationale markt en wordt gedreven door hun filosofie ‘Design that moves’. Daarmee draagt MODYN in belangrijke mate bij aan een toekomst met een nog duurzamere, efficiëntere en gemakkelijkere manier van mobiliteit.
MODYN is in 1984 opgericht door Peter van der Veer als ‘Industrial design agency Vanderveer Designers’ en hield zich bezig met ‘mobility design’ voor de internationale markt. Met merken als Maxi-Cosi, VDL, Gazelle en Thule heeft het bedrijf sinds 1988 wereldwijd maar liefst 65 ‘awards’ gewonnen. Eind november 2020 wijzigde de naam in MODYN. BikesBusiness sprak met Gert-Jan van Breugel, sinds 2008 werkzaam voor het bedrijf en sinds 2019 actief als Managing Director, verantwoordelijk voor de nieuwe koers binnen het bedrijf.
Missie
“De afgelopen 35 jaar heeft MODYN de toekomst van fietsen ontworpen, door te experimenteren met fietsonderdelen en frames designs. Deze ontwikkelingen, van fietsgeometrie tot verstelbare stuurvoorbouw zoals de Gazelle Switch, hebben geleid tot een aantal belangrijke innovaties. MODYN wil nu met impactvolle designs de wereldwijde mobiliteit naar een hoger niveau tillen. Met een professioneel en gepassioneerd team van 15 designers en engineers geven we richting aan de toekomst. Zo zijn we momenteel bezig met het ontwerpen van een nieuwe, volledig gestroomlijnd carbon-composiet ‘gravelbike’ in samenwerking met ‘Covestro’ en ‘REIN4CED’.”
Innovatieve technieken
“Hoewel koolstofvezel (carbon) lichter, sterker en stijver is dan aluminium, is het behoorlijk schokgevoelig en kwetsbaar. De nieuwe Covestro’s Maezio® thermoplastische koolstofvezelcomposiet is iets zwaarder maar duurzamer, het biedt meer slagvastheid en het is taaier. Hetzelfde materiaal wordt gebruikt in de auto-industrie. De huidige productie van koolstofvezel fietsframes gebeurt in Azië met traditionele productiemethoden. Het is daardoor erg arbeidsintensief en het duurt soms wel enkele weken voordat een frame klaar is. Dat betekent in de praktijk dat je twee à drie jaar vooruit moet plannen(!). Elke verandering die je doorvoert, ook de kleur, heeft impact op het productieproces waardoor ook de levertijden langer worden.” Covestro’s innovatieve koolstofvezelcomposiet, in combinatie met REIN4CED’s high-end fabricage in België, brengt de productie naar Europa. Een geautomatiseerd productieproces verwerkt het materiaal zeer nauwkeurig. Zo zijn meer gestroomlijnde ontwerpen mogelijk waarbij lasmarkeringen zijn weggewerkt. Ook kunnen overige componenten zoals verlichting, kabels en ‘coole’ nieuwe afwerkingen perfect worden geïntegreerd. “Daarnaast hebben we meer controle over de kwaliteit van producten, kunnen we de doorlooptijden verkorten en omdat thermoplast kan worden gerecycled in andere producten is het ook duurzaam. Zo werken we dus aan een ‘gravelbike’ die duurzamer, milieuvriendelijker, comfortabeler, gestroomlijnd en leuker is om te rijden.”
Toekomst
“Hoewel we voor de nieuwe koolstofvezelcomposiet een geweldig potentieel zien in de toepassing op vrijwel alle soorten fietsen, is het momenteel nog vrij niche. Daar komt bij dat het fabricageproces nog niet kostenefficiënt is. Naarmate dit verbetert, zullen we koolstofvezelcomposiet zeker terugzien in fietsproducten.”
MODYN
Industrieweg 8, 4191 NV Geldermalsen
T +31 34 565 2110
hi@modyn.com