- E-bikes en marketinguitingen Momentum richten zich op de jongere generaties
- Vernieuwend distributiemodel: consumenten bestellen e-bikes en accessoires online, uitlevering altijd via de vakhandel
Momentum maakt zijn entree in de Benelux. Het fietsenmerk, onderdeel van de Giant Group, richt zich met zijn e-bikes hoofdzakelijk op millennials en de generatie Z. De videolancering met de populaire influencers Milan Knol en Don Kaaklijn markeert het begin en zorgt direct voor engagement van jonge consumenten. De vakhandel speelt een centrale rol in het vernieuwende business- en distributiemodel.
Momentum heeft een eigen, onderscheidende strategie. Die wijkt af van de koers die andere Giant Group-merken varen, maar ook van hoe de traditionele tweewielerbranche het aanpakt. Kijk alleen al naar de communicatie rond en vanuit het merk. Vlotte teksten; hippe fotografie op niet-doorsnee locaties, zoals arcadehallen; een vleugje retrostijl; volop gebruik van stickers en emoji’s – Momentum infiltreert diep in de wereld van de jongste generaties. Zij kunnen met en op de e-bikes van Momentum volledig zichzelf zijn. #GoYourWay is de hashtag die online overal opduikt.
Voya E+ en PakYak E+
De Momentum-lijn bestaat bij de lancering uit een tweetal modellen. Er is de Voya E+, een urban fiets met compacte achternaafmotor (25 Nm), intube accu (250 Wh) en intuïtieve bediening vanaf de bovenbuis. Deze is verkrijgbaar in twee kleuren: inktblauw en tequila sunrise-rood. De PakYak E+ is een hippe longtail. Met zijn middenmotor (80 Nm), dubbele accu-optie (500 Wh standaard, 500 Wh extender) en smart charger (opladen tot 60% in één uur) is hij perfect voor het shoppen en voor degenen die met logeerspullen naar vrienden gaan om een weekendje te gamen. Er is keuze uit de kleuren inktblauw en beiengeel.
Personaliseer met accessoires
De rij met bijpassende accessoires is eindeloos. Er zijn onder meer wielbeschermers, snelbinders, een koplamp en een achterdrager die op zowel de Voya E+ als PakYak E+ passen. Ook geschikt voor beide modellen: de voordrager met ingebouwde flesopener. Ideaal voor de fietser die op een mooie dag bij het strand aankomt en samen met vrienden wil genieten. Met de diverse accessoires kan de consument de e-bike volledig personaliseren.
Wisselwerking met partners
Bij verkoop volgt Momentum een vernieuwende omnichannel-aanpak. Die houdt in dat de e-bikes en accessoires uitsluitend online te koop zijn, maar altijd via de vakhandel worden uitgeleverd. Momentum heeft bij de lancering 25 partners in Nederland en ruim 20 in België. Een deel hiervan is servicepartner en dient als pick-up locatie voor online bestellingen. Andere zijn brand partners. Die leveren bestellingen niet alleen uit, maar bieden ook een display met testfietsen. Bevalt de fiets tijdens de proefrit, dan bestelt de consument rechtstreeks bij Momentum en rekent die via iDeal af. De Momentum-fiets wordt binnen tien dagen uitgeleverd via de geselecteerde partner, die zijn vergoeding krijgt en ook het onderhoud en reparaties uitvoert. Bij eventuele garantiegevallen en storingen is het Riders Support Team van Momentum aan zet.
Voor het retailnetwerk is Momentum een zeer laagdrempelig merk. Momentum draagt het voorraadrisico volledig en regelt de marketing centraal. Retailspecialisten die met Momentum willen (samen)werken, hoeven niet groots te investeren.
Arcade Ride
Momentum sprint de Benelux-markt op eigen wijze binnen, met volop zichtbaarheid bij de belangrijkste doelgroepen. Treffend is de lancering van een video van de bekende influencers Milan Knol (@milanknol) en Don Kaaklijn (@donkaaklijn). Zij maken daarin een arcade ride kriskras door Amsterdam waarbij Don van achter de pc zijn fietsende vriend Milan aanstuurt. Hij geeft hem allerlei opdrachten mee: Milan moet iemand achterop over de Amstel rijden en bij het Rijksmuseum een straatact uitvoeren. Onderweg valt het de influencer op hoeveel sneller hij met de e-bike is dan met de auto. In de video op YouTube zit een code verborgen die recht geeft op een gratis spatbord of lampje.
Bij deze ene video blijft het niet. Via Instagram (@momentumbiking) geeft Momentum een Voya E+ weg. Daarnaast laat Momentum zich later dit jaar met creatieve acties zien bij bekende festivals en muziekevenementen in Nederland en België.
Ga voor meer informatie naar momentum-biking.com en volg @momentumbiking op social media.