Op 15 maart bestaat Moto Guzzi honderd jaar. Voorzitter en CEO van de Piaggio Group Roberto Collaninno: "Het honderdjarig jubileum van Moto Guzzi is een groots moment voor de Italiaanse industrie. Momenteel geniet het merk van een nieuw succesvol seizoen dat een echte passie blijft aanwakkeren bij motorrijders uit alle hoeken van de wereld". Moto Guzzi organiseert talrijke initiatieven ter gelegenheid van deze bijzondere verjaardag. De feestelijkheden eindigen met de Moto Guzzi World Days in Mandello del Lario van 9 tot 12 september
Op 15 maart 2021 viert Moto Guzzi zijn eerste legendarische 100ste verjaardag. Een eeuw boordevol geschiedenis, prachtige motoren, overwinningen, avonturen en bijzondere persoonlijkheden die samen bouwen aan het legendarische merk van de Adelaar. Moto Guzzi viert deze uitzonderlijke mijlpaal terwijl het volop geniet van een nieuw, succesvol seizoen.
Het aantal gamma motoren werd uitgebreid vernieuwd, met de invoering van enkele hypermoderne technische snufjes, zoals elektronische rijhulpsystemen, terwijl de gekende stijl en authenticiteit van het merk werden behouden. Iedere motorfiets van Moto Guzzi wordt gemaakt in de fabriek van Mandello del Lario met de grootste ambachtelijke zorg en een engagement voor een unieke, authentieke identiteit. Voor ieder model gaat men op vakkundige manier op zoek naar de perfecte balans tussen de klassieke stijl van Moto Guzzi en de meest geavanceerde technologieën. De motorfietsen van het Italiaanse merk getuigen van een constructiefilosofie die een exclusieve band creëert tussen de motorfiets en de motorrijders.
Voorzitter en CEO van de Piaggio Group, Roberto Colaninno, verklaarde: "Het honderdjarig bestaan van Moto Guzzi is een groots moment voor de Piaggio Group, die zich bij het merk van de Adelaar voegde in 2004, maar ook voor de volledige Italiaanse industrie, niet enkel de motorsector. Het merk beschikt over een uitzonderlijk innovatief vermogen, durft vooruit te lopen op zijn tijd, is zeer competitief ingesteld, houdt van zijn producten en draagt zorg voor de kwaliteit voor zijn producten. Doorheen de jaren wist Moto Guzzi deze vaardigheden te combineren met zijn unieke band met de lokale gemeenschap. Sinds 1921 wordt iedere motorfiets van Moto Guzzi gemaakt in de fabriek in Mandello, de plek waar het bedrijf precies honderd jaar geleden werd opgericht. En dat zal niet anders zijn voor de komende honderd jaar. Moto Guzzi is een prachtig voorbeeld van Italiaanse uitmuntendheid," voegt Colaninno toe. "Het merk staat bekend als het merk dat zijn jeugdige geest nooit is verloren en een echte passie blijft aanwakkeren bij duizenden Guzzi-motorrijders wereldwijd."
Het kenmerkende embleem van Moto Guzzi, het logo met de adelaar, creëerde een legende rond het merk dat altijd onlosmakend verbonden is geweest met de geschiedenis van Italië.
De adelaar met gespreide vleugels verwijst naar de legerdienst van de oprichters van het bedrijf, Carlo Guzzi en Giorgio Parodi, in de luchtmachtafdeling van de Italiaanse Regia Marina tijdens Wereldoorlog I. Tijdens deze oorlog besloten de twee vrienden, en piloot Giovanni Ravelli, om te werken in de motorindustrie van zodra de oorlog voorbij was. Ravelli stierf in een tragisch ongeval in 1919 en kon zijn droom nooit verwezenlijken. Guzzi en Parodi kozen de Adelaar als hun symbool om hun kameraad te eren.
Tijdens de afgelopen honderd jaar, won Moto Guzzi verscheidene races wereldwijd en werd de Italiaanse vlag gehesen voor 14 Wereldkampioentitels. Het was de motorfiets van het snelheidsrecord, het symbool van groei in een land dat zich richt op de toekomst, maar ook de motorfiets van het politiekorps en het leger. Vervolgens werd de motorfiets ook internationaal ingezet, bijvoorbeeld bij het Californische politiekorps en, meer recentelijk, bij het politiekorps van Berlijn en in talrijke andere Europese steden, alsook bij de koninklijke escorte van Jordanië. Bovendien is Moto Guzzi ook de motorfiets van de Corazzieri, het elitekorps dat de President van de Republiek Italië begeleidt.
Sinds het prille begin was Moto Guzzi de motorfiets bij uitstek om over lange afstanden te reizen. In 1928 reed Giuseppe Guzzi naar de noordpoolcirkel met zijn GT "Norge". Dit was de start van een traditie die nog steeds bestaat, met honderden motorrijders die iedere dag vertrekken op reis naar de meest afgelegen plekken op hun Moto Guzzi.
Momenteel is Moto Guzzi een belangrijke tak van de Piaggio Group, de grootste Europese motorfiets- en scooterproducent. Het merk behield de originele kenmerken van Moto Guzzi, benadrukte de historische waarden en bracht het merk opnieuw in een vooraanstaande positie.
Het merk maakte zijn terugkeer naar competitieve motorraces met de Moto Guzzi Fast Endurance Trophy, die later dit jaar zal worden georganiseerd op Europees niveau. Daarnaast bracht het Italiaanse merk een nieuwe familie op de markt. Deze nieuwe motorfietsen geven het merk opnieuw een belangrijke marktpositie en laat een jonger publiek kennismaken met het merk. De klassieke V7, die zopas werd gelanceerd in de nieuwe 850-variant met twee cilinders, en de klassieke enduro V85TT, die werd ontwikkeld voor lange reizen, bieden de motorrijder een optimaal comfort en eenvoudig rijplezier. Het zijn de twee bestsellers van een merk, dat al enkele jaren bezig is aan zijn heropleving.
Moto Guzzi werd altijd geprezen en gerespecteerd door motorrijders uit alle hoeken van de wereld, ongeacht de motorfiets die ze zelf bezitten. Het zijn precies deze motorrijders die de hoofdrol zullen spelen in de Moto Guzzi World Days in Mandello del Lario van 9 tot 12 september, het slotevenement van de feestelijkheden om het honderdjarig bestaan van Moto Guzzi te vieren. De Moto Guzzi World Days is het belangrijkste evenement in het kader van deze speciale verjaardag.
Moto Guzzi World Days was steeds een niet te missen evenement voor motorrijders dat dit jaar, tien jaar na de laatste editie, zijn langverwachte comeback maakt. Tienduizenden enthousiastelingen zullen vanuit alle uithoeken van de wereld afzakken naar het Italiaanse plaatsje om te genieten van een uniek en onvergetelijk evenement, dat mogelijk wordt gemaakt dankzij een prachtige samenwerking tussen Moto Guzzi, het Comitato Motoraduno Internazionale en de gemeente Mandello del Lario.
Authentieke naam uit de motorwereld viert het 100-jarig bestaan
Op 15 maart 1921 werd de "Società Anonima Moto Guzzi" opgericht, een bedrijf dat was bestemd voor de "productie en verkoop van motorfietsen en andere gerelateerde activiteiten of activiteiten die verband houden met de metaalbewerkingsindustrie". Op dat moment introduceerden de oprichters van het merk, Carlo Guzzi en Giorgio Parodi, de adelaar met gespreide vleugels als het logo voor hun bedrijf, ter nagedachtenis van hun wapenbroeder Giovanni Ravelli. Het trio had samen gediend in de luchtmachtafdeling van de Italiaanse Regia Marina, waar ze het idee kregen om, van zodra de oorlog voorbij was, een bedrijf op te starten voor de bouw van innovatieve motorfietsen. Ravelli stierf in 1919 tijdens een testvlucht en zijn twee vrienden besloten om hem te herdenken met het symbool van de luchtmacht. Sindsdien was de adelaar het symbool van Moto Guzzi en al snel werd het een bekend handelsmerk.
Dit betekende de start van een industriële grootmacht die zich vestigde in Mandello del Lario – in de fabriek waar de motorfietsen van Moto Guzzi momenteel nog steeds worden geproduceerd. Dit grote Italiaanse bedrijf zou wereldwijd de geschiedenisboeken ingaan als producent van diverse motorfietsen die deel uitmaken van de collectieve verbeelding: bekende motorfietsen zoals de GT 500 Norge (1928) die door de broer van oprichter Carlo Guzzi, Giuseppe, naar de noordpoolcirkel werd gereden, de Airone 250 (1939), de Galletto (1950), die als aandrijving van talloze motoren in de periode na de oorlog dienst deed.
In de jaren 1950 werd de windtunnel voor het eerst in gebruik genomen – een wereldprimeur in de motorfietsindustrie die tot op heden nog kan worden bezocht in de Mandello fabriek. Deze windtunnel was het ontwerp van een hecht team van uitzonderlijke ingenieurs, waaronder Umberto Todero, Enrico Cantoni en een ontwerper van wie de naam al snel legendarisch zou worden: Giulio Cesare Carcano uit Milaan, de vader van de fantastische Otto Cilindri, of V8, met een topsnelheid van 285 km/uur (1955) en de prototypes die 15 wereldsnelheidsrecords vestigden en 11 Tourist Trophy titels wonnen tussen 1935 en 1957.
In de jaren 1950, na de lichtgewicht tweewielers Stornello en Dingo, lanceerde Moto Guzzi de 700 cc 90° V-twin engine met eindaandrijving cardanas, die zou uitgroeien tot het symbool van de Mandello-producent op legendarische modellen, zoals de V7 Special, de V7 Sport, de California en de Le Mans. De motor evolueerde voortdurend en werd geïntegreerd in de vormgeving van de motorfiets zoals we die vandaag kennen. Momenteel wordt hij geflankeerd door toonaangevende elektronische controlefuncties en wordt hij geïntegreerd in de populairste modellen van Moto Guzzi, zoals het V7-gamma, de V9 Roamer en Bobber en de grote V85TT tourer, 's werelds eerste klassieke enduro.
Om het honderdjarig bestaan te vieren, is het volledige gamma van Moto Guzzi ook beschikbaar in de speciale Centennial Livery-uitvoering, een exclusieve editie voor 2021, die is geïnspireerd op de originele Otto Cilindri-racer.