De inschrijvingen voor de editie van 2021 zijn geopend, openingsronde in Varano op 22 mei, met dit jaar 6 races verdeeld over vier weekenden. De easy en fun Moto Guzzi V7 bevestigt zijn racepakket dankzij de GCorse Kit en Pirelli banden.
Na twee uitzonderlijk succesvolle seizoenen, blijft de Moto Guzzi Fast Endurance Trophy – het kampioenschap onder een merk voor teams van motorrijders op de eenvoudige en leuke Moto Guzzi V7 III – steeds verder uitbreiden en treedt het evenement buiten zijn landsgrenzen om uit te groeien tot een echte Europese Motocup. In het jaar waarop we het honderdjarig bestaan van de Moto Guzzi vieren, krijgt de Trofee die de legendarische moto van Mandello twee jaar geleden terug naar het racecircuit bracht, een internationale dimensie. Dit verwijst naar de sterke interesse die de Trofee wist te wekken, dankzij de uitstekende formule waarbij de race wordt opgevat als een moment van vriendschap en plezier.
De 2021 Moto Guzzi Fast Endurance European Cup, een echte Europese Motocup, die wordt erkend door de FIM, Federazione Motociclistica Internazionale (Internationale Motorsportfederatie), zal hetzelfde format volgen, waardoor een groot aantal motorrijders – sommigen met hun eerste ervaring op de racebaan – zichzelf kan testen in echte motorace, waar ze kunnen proeven van de echte motorsportsfeer van een lang vervlogen tijd in een jeugdige en zorgeloze sfeer. Een eenvoudige en toegankelijke competitie die geschikt is voor iedere motorrijder, dankzij de kenmerken van een lichtgewicht "seven-fifty" van Mandello, de Moto Guzzi V7 III, uitgerust met de GCorse Racing Kit en banden van het type Pirelli Phantom Sportscomp RS.
Giovanni Copioliu, voorzitter FMI: "In slechts twee jaar tijd heeft de Moto Guzzy Fast Endurance Trophy aangetoond dat het een fantastisch evenement is. Voor deze derde editie gaan we internationaal en worden we erkend als een echte FIM Europe Europese Motocup. Het is een winnende formule die sterk wordt gesmaakt door onze Federatie en Moto Guzzi, twee instanties waarmee we het enthousiasme en de passie voor het initiatief delen. Dankzij de raceformule en het feit dat we het kampioenschap dit jaar openstellen voor teams uit andere landen, ben ik ervan overtuigd dat we een geweldige boost zullen krijgen met onze races van 2021. Ik wil FIM Europe bedanken om ons de titel "Trofee" toe te kennen, waardoor we een nog groter internationaal prestige kunnen verwerven."
Davide Zanolini, marketing- en communicatiemanager van Piaggio Group: "Uitgerekend in het jaar waarin we het honderdjarig bestaan van Moto Guzzi vieren, toont Fast Endurance precies in welke mate het originele en authentieke merk geliefd is bij de jongste generatie en de generaties die terugkijken op motorraces als een tijd die volledig in het teken stond van vriendschap en plezier. In de twee eerste edities kende het evenement een constante groei, niet enkel op het vlak van het aantal deelnemende teams, maar ook op het vlak van de appreciatie van alle mensen die dit een uitstekende formule vinden. Omwille van deze reden en dankzij de samenwerking met FMI, kon Moto Guzzi Fast Endurance uitgroeien tot een Europees evenement dat steeds spectaculairder wordt, zonder zijn gekende eigenschappen als plezier, eenvoud en toegankelijkheid te verliezen. Hierdoor kon het evenement uitgroeien tot een enorm succes, waarbij iedereen plezier kan maken zonder enorme bedragen aan kapitaal te moeten investeren en waarbij geen ervaring als professionele motorrijder is vereist."
Planning
De planning van de 2021 Moto Guzzy Fast Endurance Cup werd opgesteld met als doel om elke ronde op een veilige manier te kunnen organiseren, overeenkomstig de maatregelen die worden getroffen in het kader van de strijd tegen Covid-19. Dat is de reden waarom dit seizoen pas tegen het einde van de lente van start zal gaan, namelijk op 22 mei in Varano. Bovendien zal er opnieuw een evenement met dubbele races worden georganiseerd, zoals we dat vorig jaar deden, om het aantal transfers te beperken. Het aantal "mini-endurance"-races neemt dit jaar toe van vijf tot zes races, die zullen worden gespreid over vier weekends. De openingsronde in Varano (22 en 23 mei) zal een dubbele race zijn. Deze ronde wordt gevolgd door een race in Vallelunga op 4 juli (enkele race), een tweede weekend met dubbele races in Magione op 28 en 29 augustus en de grote finale in Misano, met een enkele race op 10 oktober. Voor de weekends met enkele races, in Vallelunga en Misano, zal de "mini-endurance" nogmaals worden verlengd tot 90 minuten. Tijdens ieder weekend zullen de deelnemers tientallen uren op de Moto Guzzi V7 III motorfietsen spenderen voor heel wat plezier. In dit format wordt het teamwork tussen twee motorrijders steeds meer beloond. Dit ligt volledig in lijn met de "guzzista"-manier van racen, waardoor vriendschap en teamspirit centraal staan tijdens deze Trofee.
Inschrijven is mogelijk tot 11 april voor het volledige kampioenschap aan de verlaagde prijs van € 1.250 per Team (dit komt neer op net iets meer dan € 100 per motorrijder per race). Daarnaast is het mogelijk om u in te schrijven voor individuele rondes tot twee weken voor de ronde in kwestie aan een kostprijs van € 350 per Team voor weekends met enkele races en € 450 per Team voor weekends met dubbele races.
Om deel te nemen aan de Trofee moet u in het bezit zijn van een racelicentie van uw lokale Nationale Motorsportfederatie. U kan uw inschrijving vervolledigen door het desbetreffende formulier in te vullen via deze link.Tijdens de registratie kan ieder Team zijn naam en startnummer kiezen. Voor meer informatie over de FMI-registratie, licentieaanvraag en inschrijvingen voor de Trofee, kan u een e-mail sturen naar epocasport@federmoto.it.