Bijna iedereen in Nederland begeeft zich vrijwel dagelijks in het verkeer. Mede daarom is verkeersveiligheid een onderwerp dat iedereen aangaat. De meest gebruikte maat voor de onveiligheid in het verkeer is het aantal verkeersongevallen en het aantal slachtoffers dat daarbij valt. Motorrijders en fietsers zijn kwetsbaarder in het verkeer dan automobilisten. Om het aantal slachtoffers te verminderen, stelt de overheid eisen aan het rijden op de motor en zijn er meerdere campagnes om zo de veiligheid van motorrijders te vergroten. Om die veiligheid te kunnen vergroten worden de juiste motorkleding en accessoires steeds belangrijker geacht.
Tekst: Job Boers
Motorrijders wel degelijk kwetsbaar
Op 1 januari 2021 waren er in Nederland ongeveer 1,5 miljoen mensen met een motorrijbewijs, de helft hiervan heeft daadwerkelijk een motor in bezit. Toch worden motorrijders niet in de wet beschermd en benoemd als ‘kwetsbaar’, zoals dat wel het geval is bij fietsers. Dat terwijl van alle ernstige en dodelijke motorongevallen in Nederland 50% uit een botsing tussen een motor en een auto bestaat. Uit een grootschalig onderzoek naar verkeersongevallen van Maids blijkt dat in ruim 36% van de motorongevallen, de bestuurder van het andere betrokken voertuig de motor niet had gezien. De onzichtbaarheid en onopvallendheid van motorrijders vormen dus een groot risico bij motorongevallen. Opvallen is belangrijk als u op de motor rijdt in het verkeer. Fluorescerende en opvallende kleding zouden moe ten bijdragen aan meer zichtbaarheid van motorrijders in het verkeer. Daarbij zorgt beschermende kleding ervoor dat de kans op ernstig letsel verminderd wordt. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vermindert de kans met 68% door het dragen van speciale motorbroek en -laarzen op ernstige verwondingen aan het onderlichaam. Het dragen van een motorjas en handschoenen vermindert kans op verwondingen aan polsen en handen met 48%. Over het algemeen is het dragen van beschermende kleding op een motor een vanzelfsprekendheid en wordt het als normaal gezien door de meeste motorrijders.
Geen verplichting op motorkleding
Een glijpartij met een motor zorgt zelfs met een lage snelheid al snel voor ernstig letsel. Met motorkleding aan bestaat er nog steeds kans op letsel bij een ongeluk, maar de gevolgen kunnen door de juiste kleding beperkt blijven. Volgens de Nederlandse wet is het niet verplicht om motorkleding te dragen. Het is echter wel verplicht om een helm te dragen. Ook verzekeraars verplichten alleen het dragen van een helm tijdens het rijden. In andere landen, zoals België, is het dragen van motorkleding wél verplicht. Met name bij warm weer klinkt het erg verleidelijk om zonder beschermde kleding op de motor te stappen. Volgens de ANWB zijn er tot ongeveer 73% meer motorongevallen met goed weer. Dit zou komen doordat motorrijders weer moeten wennen aan het veilig besturen van hun motor zonder extra kleding. Daarnaast zijn er in het weekend 34% meer ongevallen met motorrijders dan dat doordeweeks het geval is.
Motorkleding heeft meerdere functies
Het weer in Nederland is erg wisselvallig waardoor de verschillende weersomstandigheden voor extra uitdagingen zorgen tijdens het motorrijden. Kou heeft invloed op de reactietijd en warmte zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur stijgt waardoor de concentratie afneemt. Hierdoor is de juiste motorkleding van groot belang. De speciaal voor het motorrijden gemaakte kleding heeft meerdere functies. De hoofdtaak van motorkleding is het beschermen van de bestuurder tegen letsel door het vallen. Echter is de kleding ook gemaakt voor het comfort, zoals bij warmte en kou, en voor een betere zichtbaarheid. Door het dragen van de juiste motorkleding kan de wind geen invloed hebben op het materiaal. Tevens is de meeste moderne kleding voorzien van goede ventilatie, waardoor de temperatuur niet meer dusdanig oploopt. Verwarmde kleding is vaak in de meest extreme omstandigheden getest. Zo kan een verwarmde jas, waarbij de verwarmde handschoenen aangesloten kunnen worden door middel van een temperatuurregelaar, ervoor zorgen dat de motorrijder met gemak warm gehouden wordt bij 130 km/uur tot wel -20o C. Gelukkig kennen we deze temperaturen niet in Nederland, al moet niet onderschat worden hoe ijzig koud de wind is tijdens het motorrijden. Op de hedendaagse motoren zitten verschillende technische veiligheidsaspecten zoals antiblokkeersystemen (ABS) en cruise control. Het gebruik van ABS op motoren heeft het aantal motorongevallen verminderd. Om de veiligheid van motorrijders verder te kunnen vergroten wordt er gekeken naar de ontwikkelingen bij auto’s. Het toepassen van verschillende systemen en technologieën van de auto op de motor is echter nog een grote uitdaging.
Motorrijden tijdens de coronaperiode
Het was in 2020 een succesvol jaar voor de verkoop van motoren. Er werden 14.622 motoren verkocht – het hoogste aantal in tien jaar tijd. Een belangrijke reden hiervoor was dat consumenten geld bespaarden door niet op vakantie te gaan. Daarnaast bracht de rust op de weg consumenten op het idee om een motor aan te schaffen. Dat het veel stiller was op de weg, blijkt uit de gegevens van de Nationale Databank Wegverkeergegevens. Het weer was goed en het was één van de weinige activiteiten die nog wel gedaan mochten worden. Maar ondanks dat de verkeersintensiteit veel lager was, was te zien dat er in de maanden april, juni, juli en in november 2020 het aantal verkeersdoden hoger lag dan in dezelfde periode in 2019. Niet alleen motorrijders worden steeds vaker gewezen op alle vormen van veiligheid, dit geldt ook voor fietsers. Ondanks dat de fietsindustrie een van de meest innovatieve is in ons land, is het aantal fietsslachtoffers de laatste jaren tevens toegenomen. Een oorzaak hiervan is dat er te veel fietsers op dezelfde plekken komen. De Fietsbond heeft zich de afgelopen jaren ingezet om hier verandering in te brengen. Meer over de veiligheid van fietsers in Nederland leest u in de volgende editie van BikesBusiness.