Het topmanagement van Shimano wijzigt per 30 maart. De nieuwe benoemingen volgen naar aanleiding van aandeelhoudersvergadering. Voormalig president, Yozo Shimano, zal vanaf nu de rol van Shimano's voorzitter en CEO vervullen. Het presidentschap wordt overgedragen aan Taizo Shimano, die in 1991 bij het bedrijf kwam en Senior Executive Vice President werd na het leiden van Shimano's Fishing Tackle Division.
Foto: Taizo ShimanoBovendien zal Keiji Kakutani de functie van Senior Advisor op zich nemen, terwijl zijn functie als plaatsvervangend president zal worden overgedragen aan Takashi Toyoshima, die ervaring opdeed in verschillende senior posities binnen de Shimano's Bicycle Components Division voordat hij Senior Executive Vice President werd.
Deze organisatieveranderingen zijn gericht op het versterken van de verdere groei van het bedrijf en het versterken van het management.
Taizo Shimano, de nieuw benoemde president:
“Op 21 maart 2021 vierde Shimano het honderdjarige bestaan. Bij deze gelegenheid wil ik u mijn diepste dank uitspreken voor uw genereuze steun aan Shimano in de afgelopen eeuw. Ik ben verheugd dat ik u, bij deze belangrijke mijlpaal, kan meedelen dat ik voor ons bedrijf de functie van president op mij heb genomen.
De geschiedenis van Shimano begint in 1921, toen de oprichter, Shozaburo Shimano, een kleine ijzerfabriek opende in Sakai, Osaka. Sinds de begindagen, toen Shozaburo Shimano begon met het produceren van fietsonderdelen, heeft Shimano voortdurend verschillende innovatieve technologieën ontwikkeld, terwijl het zijn markten over de hele wereld uitbreidde op het gebied van fietsonderdelen, hengelsportartikelen en roeimateriaal.
Ondertussen is onze manier van produceren aanzienlijk beïnvloed door de vooruitgang van digitale technologieën, zoals die van IoT en AI. Bovendien worden we aangespoord om te reageren op veranderende opvattingen over genieten van buitensporten, evenals op veranderingen in markttrends en het koopgedrag van consumenten. Dergelijke veranderingen worden versneld door de COVID-19-pandemie.
Kijkend naar de komende eeuw, denk ik dat het een belangrijke taak is voor Shimano om haar productiesystemen radicaal te innoveren en de bedrijfsefficiëntie te verbeteren door gebruik te maken van digitale technologieën om een bedrijfsstructuur te creëren die in staat is om aan de veranderende eisen van de klant te voldoen.
Tegelijkertijd moeten we streven naar een duurzame samenleving, met inachtneming van de volgende slogan: Closer to Nature, Closer to People. Omdat onze producten worden gebruikt voor activiteiten die in natuurlijke buitenomgevingen worden uitgevoerd, zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid voor de bescherming van de natuurlijke omgeving. Tegelijkertijd moeten we ook onze verantwoordelijkheid als mondiaal bedrijf vervullen en onze bijdrage aan lokale gemeenschappen leveren.Op het honderdjarig jubileum zette Shimano de eerste stap richting haar tweede eeuw.
In lijn met de missie van Shimano, '‘to promote health and happiness through the enjoyment of nature and the world around us', zullen we boeiende producten blijven maken die voldoen aan de veranderende eisen van consumenten om hen te helpen een gezond en verrijkt leven te leiden. We zullen er ook aan werken om Shimano langdurig in stand te houden als een waardecreërend bedrijf dat nieuwe fiets- en hengelsportculturen creëert."