Onlangs werd de redactie door een van de leden van de BikesBusiness Club benaderd over de ‘actieradius-actie’ van het merk Batavus. Deze actie was geïnitieerd door Accell waarbij op de Batavus types Altura E-go en Finez E-go naast een prijsverlaging in de vorm van een grotere accu de garantie gratis werd verlengd tot vijf jaar.
Voordat deze actie werd opgestart, had Accell de dealer medegedeeld dat dezelfde modellen waar nu de actie voor geldt werden opgeruimd i.v.m. een magazijnverhuizing. Deze modellen werden tegen een gereduceerde prijs aangeboden hetgeen voor de dealer aantrekkelijk leek. Op grond daarvan had de dealer er een aantal van besteld en in de voorraad opgenomen. De daarna door Accell geïntroduceerde ‘actieradius-actie’ deed bij de dealer het vermoeden rijzen dat het geen magazijnopruiming betrof daar deze bewuste fietsen nog steeds volop leverbaar waren en nu nog zijn.
Door de ‘actieradius-actie’ met lagere verkoopprijs, een grotere accu en verlengde garantie heeft de dealer een nagenoeg onverkoopbare voorraad van deze fietsen staan zonder enige compensatie vanuit Accell. Hierna zijn een aantal (willekeurige) Batavus dealers benaderd om hun mening hierover te horen en daaruit blijkt dat deze werkwijze weliswaar herkenbaar is maar dat ze juist daardoor kritisch zijn op hun inkoop en daar dus minder last van hebben.
Tijdens deze gesprekken met fietshandelaren is ook naar voren gekomen dat de ‘corona topjaren’ waarbij schaarste ontstond voorbij zijn. Nu de markt afkoelt ontstaat een overschot waardoor de indruk ontstaat dat de druk van fabrikanten op dealers toeneemt om een grotere voorraad fietsen af te nemen en in de markt te zetten (pushen). Dealers vinden dat uiteraard niet altijd even prettig.
Ook Accell is benaderd voor hun zienswijze op deze zaak. Hun woordvoerder heeft verteld dat ze begin dit jaar i.v.m. een nieuwe logistiek partner een magazijn leegverkoop hebben gehouden voor hun dealers. De actieradius actie die daarop volgde is net als alle andere acties afgestemd met de Accell-dealervereniging, een vereniging die de belangen behartigd van de ca. 1200 aangesloten dealers. Deze vereniging staat volgens Accell achter deze actie en aanpak. Ook de komende actie met prijsverlagingen per 1 augustus ’23 zijn afgestemd met de dealervereniging. Elke verkochte en dus ook ingekochte fiets wordt door Accell gecompenseerd qua marge aldus de woordvoerder. Accell zegt met hun acties juist te zorgen voor ‘traffic’ naar de winkel met alle positieve effecten van dien en investeren in deze campagnes om dealers te helpen van hun voorraad af te komen.
Iedereen wil natuurlijk graag verkopen, van fabrikant tot dealer maar het blijft belangrijk om dat via een gezamenlijk plan te doen in een win-win speelveld. Daarnaast is het van belang om als dealer kritisch te blijven kijken naar de tendensen, de omloopsnelheden binnen het afzetgebied en daar de bedrijfsvoering op aan te (blijven) passen. Veel dealers zien trouwens het meegaan in acties als een ‘risico van het vak’ en geven aan dat ook fietsfabrikanten wel degelijk afhankelijk blijven van een gedegen dealernetwerk voor onderhoud, reparatie en garantie. Een grote eigen voorraad aanhouden is met de huidige volumevoorraden en daarmee samenhangend levertijden niet meer echt noodzakelijk.
Kortom: de perikelen rondom de bewuste actie worden ook door andere dealers erkent hetgeen voor velen een reden is om het hoofd koel te houden bij de inkoop en bij de opbouw van voorraden.