De Piaggio 1 behoudt alle typische premium functies van de Piaggio scooters: ontwerp en aandacht voor het detail, verfijnd chassis, heel veel zitruimte en laadvermogen. Volop technologie met digitale kleurendisplay, een keyless systeem en LED-verlichting. Beschikbaar in drie uitvoeringen: Piaggio 1 (25 km/u en 45 km/u), 1+ en 1 Active, allemaal met makkelijk uitneembare accu.
De nieuwe Piaggio 1 (25 km/u en 45 km/u), het voertuig dat nieuwe betekenis geeft aan het concept van e-scooters, bevestigt de Piaggio-groep andermaal zijn voortrekkersrol in de ontwikkeling van slimme oplossingen voor de stedelijke mobiliteit.
Eigenschappen
In de Piaggio 1 vinden we zowel de belangrijkste eigenschappen van de modernste e-scooters. In de eerste plaats wendbaarheid en licht gewicht voor het stedelijke woon-werkverkeer, essentie en efficiëntie. Daarnaast vind men ook de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Piaggio scooters terug.
Dit betekent in de eerste plaats betrouwbaarheid, dankzij een solide, op het rijplezier gericht chassis, maar ook een aantrekkelijk en tot in de puntjes verzorgde vormgeving, een comfortabele en ruime rijpositie en een rijke technologische uitrusting met onder andere een digitaal instrumentenpaneel in kleur, full LED verlichting en een keyless systeem. De Piaggio 1 is ook de enige e-scooter in zijn klasse met een voldoende grote zadelbak voor een full jet helm.
De Piaggio 1 wordt aangedreven door een in het achterwiel ingebouwde elektromotor: de bromfietsuitvoering, waarvan de snelheid beperkt is tot 45 km/u, levert een vermogen van 1,2 kW, terwijl de motorfietsuitvoering een 2 kW-unit heeft. De accu vinden we bij alle uitvoeringen onder het zadel en kan makkelijk in een paar tellen worden verwijderd om thuis of op kantoor te worden opgeladen. De Piaggio 1 is beschikbaar in drie uitvoeringen, met twee verschillende typen accu's.
Ontwerp
Dit originele ontwerp van de Piaggio 1 combineert, met behoud van de onmiskenbare stijl, de noodzaak van essentie die de behoeften van de stedelijke elektrische mobiliteit opleggen. En dat met de typische materiaal- en assemblagekwaliteit waar het scooterassortiment van Piaggio bekend om staat. Het voorschild is tegelijkertijd compact en beschermend en vertoont in het bovenste gedeelte de klassieke "stropdas" die op elegante wijze de Piaggio-voertuigen onderscheidt. Aan de zijkanten springen de LED-koplampen eruit, waarvan het speciale ontwerp de scherpe en gebogen lijnen van de zijcontouren van het voertuig onderstrepen voor een luchtige en dynamische impressie van het geheel. Het slanke en gestroomlijnde staartstuk loopt door tot in de led-achterlichtunit.
De algehele kwaliteit komen we niet alleen tegen in de eigenschappen van de materialen en de precisie van de assemblage, maar ook in de grote aandacht voor het detail zoals het bijzondere, op het Piaggio-logo geïnspireerde driedimensionale zeshoekige motief dat dynamiek geeft aan de oppervlakken van het schild en de zijkanten, en in de dubbele bekleding van het zadel met aan de zijkanten de primeur van een glanzende afwerking. Ook aan de ergonomie is heel veel aandacht besteed: ondanks zijn compacte formaat zijn de proporties van de zadel-voetenplank-stuur-driehoek precies dezelfde als die van de traditionele scooters van het Piaggio-assortiment. Mede dankzij de platte en ruime voetenplank vertalen deze maten zich in een comfortabele rijpositie voor de bestuurder met praktische en stevige uitklapbare voetsteunen voor de duopassagier.
Het stuur onderstreept de rationaliteit van het project: zonder omvangrijke stukken plastic heeft het in het midden een groot digitaal LCD-kleurendisplay van 5,5 inch dat altijd perfect leesbaar is dankzij de schemersensor die de achtergrond en kleur van de tekens aanpast aan de gemeten lichtomstandigheden (dag- en nachtmodus). De informatie wordt weergegeven via een eenvoudig en onmiddellijk leesbaar grafisch schema van grote esthetische impact: de snelheidsaanduiding in het midden wordt omringd door meters die het tijdens het rijden het verbruikte of teruggewonnen energieniveau, de laadstatus van de accu en de resterende actieradius in km aangeven, samen met veel ritinformatie die u met de MODE-knoppen op het bedieningspaneel en op het linker bedieningsblok kunt selecteren: momenteel en gemiddeld energieverbruik, reistijd, totale en dagteller (Trip A en B). In het onderste deel van het display wordt de rijmodus weergegeven die u met de speciale MAP-knop op het rechter bedieningsblok kiest.
Eenvoudig
De Piaggio 1 is in de eerste plaats een gebruiksvriendelijk voertuig dat beoogt de dagelijkse ritten door de stad te verbeteren en vereenvoudigen. Een houding die zich niet beperkt tot het rijgedeelte, maar zich bij elke handeling manifesteert, om te beginnen met het starten.
Dankzij het keyless systeem start u de Piaggio 1 zonder traditionele sleutel met de afstandsbediening en met een praktische knop die de klassieke contactschakelaar vervangt: om het voertuig te starten hoeft u alleen maar op de ontgrendelknop op de afstandsbediening te drukken (het ontgrendelen wordt aangegeven door een zoemer en het gaan branden van de lichtgevende ring van de knop) en de knop in de ON-stand te zetten. Om weg te rijden drukt u op de MAP-knop aan de rechterkant van het stuur (houd hierbij de remhendel ingedrukt) en selecteert u één van de twee beschikbare rijmodi: ECO en Sport (waaraan de Reverse-modus is toegevoegd, een achteruitversnelling die alleen kan worden ingeschakeld als het voertuig stilstaat om de Piaggio 1 in krappe ruimtes makkelijker te kunnen verplaatsen).
In de op energiebesparing gerichte ECO modus heeft de accu een grotere actieradius; de snelheid is beperkt tot 30 km/u en de acceleratie is geleidelijker. De basisrijmodus is echter Sport, die al het motorvermogen benut.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Gebruiksgemak
Bij het ontwerpen van de Piaggio 1 hebben we ook geprobeerd om het opladen van de accu zo eenvoudig mogelijk te houden: op deze manier vormt de actieradius nooit een probleem bij het stedelijke woon-werkverkeer of andere ritten door de stad. Bij alle uitvoeringen verwijdert u de accu in een paar tellen door het loskoppelen van de verbindingskabel naar het voertuig; dankzij het handvat, kunt u hem makkelijk vervoeren om hem comfortabel thuis, op kantoor of waar dan ook op te laden. De uitvoering 1 heeft een accu met een capaciteit van 1,4 kWh en een gewicht van 10 kg, terwijl de uitvoeringen 1+ en 1 Active een accu met een grotere capaciteit hebben, van 2,3 kWh, met een gewicht van 15 kg.
Het opladen is makkelijker dan u denkt: net als de batterij van de moderne smartphones, vereist de lithium-ion accu geen onderhoud of speciale voorzorgsmaatregelen, en om hem op te laden sluit u hem gewoon aan op de oplader die bij het voertuig wordt geleverd. De standaardtijd voor een volledige lading is 6 uur (met spanning van 220 V). De accu garandeert tot 600 volledige laadcycli een uitstekende efficiëntie; na de 600 cycli behoudt de accu in ieder geval nog 80% van zijn capaciteit en blijft hij perfect bruikbaar.
Andere kenmerken die bijdragen aan de status van de Piaggio 1 van stedelijke functionaliteits- en bruikbaarheidskampioen, zijn het comfortabele en ergonomische zadel met een zithoogte van maar 770 mm - zodat rijders van elke lengte altijd probleemloos kunnen stoppen bij verkeerslichten of manoeuvreren, de praktische tassenhaak, en de USB-aansluiting met waterdicht rubberen klepje in het beenschild.
Techniek
De door Piaggio ontwikkelde elektromotor van de 1 is van het naaftype, d.w.z. ingebouwd in de naaf van het achterwiel: een keuze die bijdraagt aan de uiterst eenvoudige en compacte lay-out van het voertuig. De 1 en 1+ uitvoeringen zijn uitgerust met een elektromotor die een continu vermogen levert van 1,2 kW, terwijl bij de 1 Active uitvoering het vermogen 2 kW is. Met deze waarden worden prestaties verkregen die vergelijkbaar zijn met die van de traditionele 50cc-scooters, samen met de typische briljante vermogensafgifte tijdens de acceleratie vanuit stilstand van elektromotoren, die altijd stuurgemak en rijplezier garandeert tijdens de ritten door de stad.
Dankzij het lichte gewicht, de moderne lithium-ion accu en een efficiënt kinetisch energieterugwinningssysteem (KERS, Kinetic Energy Recovery System), dat de accu tijdens vertragingsfasen bijlaadt, garanderen alle uitvoeringen van de Piaggio 1 een uitstekende actieradius, die bij de 1+ uitvoering tot 100 km is.
De Piaggio 1 is een extreem lichtgewicht voertuig (zonder accu 75 kg en 79 kg voor de 1 Active), maar heeft desondanks een verfijnd chassis met dezelfde technische oplossingen als de traditionele Piaggio scooters: het monotube frame van hoogwaardig staal met elementen van geperst plaatstaal is ontworpen voor de prestaties en belastingen van het gebruik in de stad. Het veersysteem maakt aan de voorkant gebruik van een enkele arm met schroefveer en hydraulische monoshock schokdemper en aan de achterkant van een dubbele hydraulische schokdemper. Dit komt het rijcomfort en de veiligheid ten goede. De remwerking is krachtig en goed gemoduleerd en wordt zowel voor als achter geleverd door een hydraulisch bediende grote schijfrem van 175 mm. De 1 Active-uitvoering is uitgerust met het gecombineerde remsysteem CBS.
Kleuren
De Piaggio 1 is beschikbaar met twee kleurengamma's: Forever Grey, Forever White en Forever Black zijn de eenvoudigste kleurstellingen die er het strakke en essentiële design van onderstrepen, terwijl Sunshine Mix, Arctic Mix en Forest Mix drie tweekleuren livery's zijn die er de jeugdige en frisse inborst van uitdrukken. Bij de Mix-kleurstellingen wordt de zitting van het zadel gekenmerkt door een grijze bekleding die sterk contrasteert met de glanzend zwarte inzetstukken aan de zijkanten. De kleurstellingen zijn beschikbaar voor alle uitvoeringen. De 1 Active-uitvoering onderscheidt zich esthetisch van de andere twee door de rode versieringen op de achterbrug.