Eind augustus, begin september opent Scott Benelux de deuren van een gloednieuw pand in Werkendam. Het bedrijf zal met die aankoop opgesplitst worden in Scott BeLux en het nieuwe Scott Nederland. “Onze grootste groeimarge ligt in Nederland”, vertelt Pieterjan Van Weyenbergh, Sales & Marketing Manager. Nederland is een groot fietsland met veel Nederlandse merken. Er is dus nog veel ruimte voor het Zwitserse Scott.”
Tekst: Dimitri van Moerkercke
Snellere service
“We zijn in Nederland vrij bekend voor ons sportieve segment. Maar we willen er ook met de lijn voor dagelijks gebruik, en dan met name met e-bikes, doorbreken. Op dat vlak is er een groot potentieel. In Nederland is er immers nog wel wat taboe rond elektrisch rijden, wat in België absoluut niet meer het geval is”, aldus Van Weyenbergh.
“We zijn één van de weinige grote fietsmerken die nog niet in Nederland zijn gevestigd. Dat kon zo niet blijven duren, we praten immers over een groot fietsland. De vestiging in Werkendam zorgt voor directere, kortere lijnen met onze Nederlandse dealers. We vergroten onze affiniteit met de Nederlandse markt, creëren meer vertrouwen in de branche en versnellen de levering en afhandeling van aftersaleszaken”.
Commerciële ondersteuning
Werkendam is als uitvalsbasis van Scott Nederland ook niet toevallig gekozen. “De gemeente ligt vrij centraal in Nederland, tussen Breda en Rotterdam. Dat is makkelijker en sneller bereikbaar voor onze dealers uit het noorden van het land, die anders makkelijk 3 à 4 uur moeten rijden naar Brussel. Voor ons tellen zowel kleine als grote dealers, beide zijn belangrijk. Als we elkaar vinden, dan gaan we voor een kwalitatieve samenwerking. Daarmee doel ik op verregaande ondersteuning. We kijken onder meer naar de winkelbeleving. Maar naast beleving willen we de winkel ook aantrekkelijker en commercieel sterker maken. In onze opleidingen focussen we hier heel sterk op”, benadrukt Van Weyenbergh. In Werkendam zal het persoonlijk contact met de Nederlandse pers ook beter onderhouden kunnen worden.”
Opening rond start nieuwe fietsseizoen
Aan het pand in Werkendam wordt momenteel nog naarstig gewerkt. “We hopen tegen de opening van het nieuwe fietsseizoen, op 1 september, officieel de deuren te openen. Het liefste natuurlijk coronavrij, met veel camera’s en genodigden”, blikt Pieterjan enthousiast vooruit. “Starten doen we met vier personeelsleden, allemaal Nederlanders die bovendien uit het fietsmilieu komen.” In het begin zullen zij ondersteund worden door personeel van de binnendienst en marketingafdeling uit Kortenberg, gelegen tussen Brussel en Leuven waar het indrukwekkende hoofdkantoor van Scott Sportech Benelux gelegen is. “Vandaar dat we in het nieuwe gebouw een studio met keuken, twee bedden en een salon voorzien zodat Belgische werknemers er kunnen blijven slapen.”
In het nieuwe gebouw, 1000 m² groot verdeeld over twee verdiepingen, wordt ook plaats voorzien voor een kantoorruimte, een directieruimte, een meetingroom (waar dealers kunnen worden opgeleid), een servicegedeelte en een showroom voor de drie fietsmerken Scott, Granville en Bergamont én alle outdoorlijnen die Scott verdeelt. Scott biedt immers niet alleen fietsen, maar ook passende kleding, goede schoenen, stevige fietshelmen en andere accessoires. Het merk heeft zelfs een wintersport- en hardloopafdeling. “In het eerste jaar voorzien we geen stockage, maar later willen we dit wel voorzien voor Granville.
Ook voor dit Belgische merk gaan we actief op zoek naar potentiële dealers. Uniek aan dit merk is dat de consument de fiets volledig zelf kan samenstellen. In België is het een groot succes en ook in Frankrijk groeit het hard. Daarnaast neemt ook de vraag in Spanje en het Verenigd Koninkrijk duidelijk toe. In Nederland is het merk nog niet zo bekend, hoewel het volledig op de ‘Hollandse stijl’ is aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan ergonomie en comfort. Nederlanders zitten wat rechter op hun fiets dan Belgen en ook typisch Nederlands is de gesloten kettingkast. Met dit merk gaan we dan ook proberen weerwerk te bieden in het segment van de stads- en gewone fietsen.” Wat ook voorzien wordt, is een gezellig Ludocafé mét Ludobier, een kopie van het gelijknamige café in Kortenberg waar gezellig en informeel met dealers kan geklonken worden en de laatste details kunnen afgehandeld worden na een zakelijke bespreking. “Ons Ludocafé is enorm populair bij onze dealers”, aldus Pieterjan. “We verwachten hetzelfde succes in Werkendam
Beleving
Bij Scott staan service en beleving van een goed product centraal. Daarom denkt het merk graag mee bij het verbeteren van de beleving bij elke fietswinkel. “Dat gaat verder dan de eenvoudige vraag op welke manier iemand een fiets verkoopt”, zegt Van Weyenbergh. “Scott traint desgewenst dealers op om zo een grotere omzet te behalen en klanten een positieve winkelbeleving te laten ervaren. Het beleven van een merk doe je trouwens over de volledige lijn.” Die beleving kunt u zelf bij Scott ervaren. Het merk werkt met zogeheten ambassadeurs. Dit zijn actieve of voormalige topatleten die het merk een gezicht geven. Enkele bekende Belgische ambassadeurs zijn Hanne Claes (atletiek), Claire Michel (triatlon), Jurgen Van den Broeck (wielrennen), Githa Michiels (mountainbike) en Freddy Loix (rally). Bij een presentatie
of bij een training in Kortenberg – en straks ook in Werkendam nadat een selectie Nederlandse topatleten of wielrenners aan de lijst zijn toegevoegd – verlenen deze ambassadeurs graag hun medewerking om ook uw bedrijf te versterken.
“Elke fiets van Scott is uniek, maar de beleving van een prof ervaart u helemaal als u zelf een racefiets koopt waar een prof op gereden heeft”, besluit Van Weyenbergh. “Op kleine schaal verkoopt Scott fietsen die reeds de nodige kilometers hebben gemaakt in beroemde wielerklassiekers zoals de Tour de France, de Giro d’Italia of de Ronde van Vlaanderen.” Daar kan de eindklant trots mee thuiskomen om vervolgens jaren de weg mee op te gaan.
Incentive bij Team DSM
Scott heeft ook een samenwerking met het professionele Team DSM (voormalige Sunweb), dat een Nederlands management heeft. De renners rijden niet alleen met Scott-fietsen. Scott heeft in Deventer, waar het service center van de ploeg gevestigd is, ook een high end minishowroom afgewerkt waar bezoekers kunnen kijken naar een selectie Scott-fietsen, kennismaken met de geschiedenis van de ploeg, de teamfiets kunnen zien of bezoekdagen met dealers kunnen plaatsvinden. Kortom, een ware belevingsdag dus, eventueel gekoppeld met een training, een fietsrit en uiteraard een culinaire afsluiter. In Nederland wil het bedrijf bovendien wielerploegen nét onder het profniveau uitrusten met het merk Scott. “Eén van onze insteken hierbij is dat we de jeugd op vroege leeftijd al willen laten kennismaken met het merk. In België hebben we daarvoor reeds samenwerkingsverbanden uitgebouwd met mountainbike- en wielrennersscholen. Dergelijke verbanden willen we nu ook in Nederland uitrollen.”
“De laatste tijd hebben we vooral online events voor onze dealers georganiseerd. Wij willen zo snel mogelijk weer bij hen ter plaatse gaan. We vertrouwen erop dat dit ook in Nederland zal aanslaan, want Nederlanders zijn echt wel een vragende partij om zoveel mogelijk beleving rond een merk te creëren. Innovatie, engineering en experience; dat zijn onze drie sleutelwoorden. We gaan er nu vol voor om op basis van deze filosofie ook de Nederlandse markt te veroveren