SCOTT Benelux opende aan het einde van de zomer van 2021 de deuren van haar gloednieuwe pand in Werkendam, tussen Breda en Rotterdam. Na een opleiding van zes weken in het hoofdkantoor van SCOTT Benelux in Kortenberg, tussen Brussel en Leuven, gingen vier Nederlanders van start voor SCOTT Nederland: twee op de buiten- en twee op de binnendienst. Vandaag kan Pieterjan Van Weyenbergh, Sales & Marketing Manager SCOTT Benelux, met reeds 75 Nederlandse dealers (en 200 in België) tevreden terugblikken op die eerste maanden. BikesBusiness had een gesprek met hem.
Tekst: Dimitri van Moerkercke
Momenteel worden de vier werknemers van SCOTT Nederland voor onder meer marketing, HR en boekhouding nog volop ondersteund door het team uit België. “In ons businessplan is wel voorzien dat, op voorwaarde dat SCOTT Nederland verder blijft groeien, deze diensten ook in Werkendam zullen worden uitgevoerd.” Maar zover is het dus nog niet.
De officiële opening vindt plaats op 25 april, nu we, hopelijk, zo goed als verlost zijn van de coronaperikelen. Hoe gaan jullie dat vieren?
“Dat wordt een feestelijke dag voor onze klanten, ons personeel en goede contacten. We hebben het bewust op een maandag geprogrammeerd, vermits de meeste winkels dan dicht zijn. Zowel Nederlandse, maar ook Belgische en Luxemburgse dealers zijn welkom. Een deel van ons Belgisch personeel vertrekt ’s morgens met de bus naar Werkendam, een andere groep gaat zelfs met de fiets, een sportieve rit van zo’n 100 kilometer. Bij aankomst is er eerst een rondleiding voorzien, en om 12.00 uur starten de festiviteiten met onze (potentiële) klanten, pers, VIP’s, ambassadeurs (van o.a. Team DSM) en enkele lokale politici, vermits we toch een niet geringe impact zullen hebben op de lokale werkgelegenheid. Beat Zaugg, de Zwitserse eigenaar, zal ook present zijn, net als Johan Huygens, de CEO van SCOTT Sportech Benelux, met daarnaast een delegatie van SCOTT en Bergamont, het andere fietsmerk binnen de SCOTT-groep. Het event vindt zowel buiten als binnen plaats. Er worden diverse eet- en drankstandjes voorzien, er zullen fietsen kunnen worden bezichtigd en netwerkmomenten zullen worden gefaciliteerd. In totaal zullen een 250-tal genodigden van de partij zijn. Wie met de wagen komt, kan zijn voertuig kwijt op een gratis parking twee kilometer verderop vanwaar wij een shuttledienst voorzien.”
Doen jullie ’s avonds nog iets?
“Zeker en vast. Het officiële gedeelte eindigt rond 16.00 uur. Daarna willen we, met het personeel van zowel SCOTT Nederland als SCOTT Belux, nog toasten op een geslaagde start, en voorzien we een lekkere, familiale barbecue. Want ondanks onze groei, zijn en blijven wij een familiebedrijf, en de waarden daarvan willen we in stand houden.”
Hoe reageerde de Nederlandse markt op jullie komst?
“SCOTT Benelux zit in een sterke groeifase, en wij hebben de beslissing om in Nederland een apart filiaal op te richten ook genomen om die markt beter en persoonlijker te bedienen. En dat willen we onze nieuwe, Nederlandse partners tijdens die openingsdag ook laten zien. We hebben immers zwaar geïnvesteerd in een pand, zowel voor aankoop als renovatie. Dus ja, we menen het wel als we zeggen dat we de Nederlandse markt willen veroveren.”
"Maar Nederland is op fietsvlak zeker geen makkelijk land, vermits het heel veel eigen, nationale merken heeft waar de bevolking best fier op is. Mensen hebben er zeker de neiging om eigen merken te kopen. Bovendien zijn de fietsen er iets anders opgebouwd.” “Los van die verschillen, zijn onze Nederlandse dealers best tevreden met de opening van het pand en de aanstelling van een Nederlands team. De dealers zijn blij aan de andere kant van de lijn een Nederlandse stem te horen. Er wordt ook sneller gereageerd op vragen, vermist de lijn korter is. Er wordt sneller geantwoord, en de vragen komen direct binnen bij de juiste persoon. Bovendien worden al onze Vlaamse klanten voor after-salesvragen nu ook door het Nederlandse team geholpen.”
Wat zijn de doelstellingen van SCOTT Nederland op korte termijn?
“Met de groei die we voorzien hebben, kunnen we volgend jaar en het jaar daarna telkens tien dealers extra inschrijven. We hebben daarvoor reeds een lijst van geïnteresseerde winkeliers opgesteld. Uiteraard is die doelstelling gelinkt aan een bepaalde, voorziene omzetstijging. Als alle puzzelstukjes in elkaar passen, hangt daar uiteraard ook een personeelsuitbreiding aan vast.”
“Op heel korte termijn, en dit werd pas eind maart beslist, zullen SCOTT Wintersport en SCOTT Dolomite (trekkingschoenen) ook door SCOTT Nederland verdeeld worden. Dat zat tot voor kort bij distributeur Not Just Some Wear, in Ridderkerk onder Rotterdam. Die twee groepen zullen toegevoegd worden aan de afdeling Running, dat al bij SCOTT Nederland zat.”
Zullen jullie ook Nederlandse ambassadeurs aanstellen?
“Zeker en vast. SCOTT Nederland zal, net als SCOTT Belux, werken met actieve of voormalige topatleten die het merk een gezicht geven, onze ambassadeurs dus. Enkele reeds bekende Nederlandse namen zijn Mitchel Schotman (talent in BMX), Debby Frenken (wielrennen en mountainbike) en Luna de Bruin (triatlon). Die ambassadeurs moeten niet per se uit het wielermilieu komen. ‘Iedereen fietst’, daar geloven wij immers sterk in. Bij een presentatie of bij een training in de gebouwen in Werkendam verlenen deze ambassadeurs graag hun medewerking om ook het bedrijf van onze dealers te versterken. Elke fiets van SCOTT is uniek, maar de beleving van een prof ervaart u helemaal als u zelf een racefiets koopt waar een prof op gereden heeft.”
SCOTT heeft in Deventer, waar het service center van Team DSM (het voormalige Sunweb) gevestigd is, ook een highend minishowroom waar bezoekers kunnen kijken naar een selectie SCOTT-fietsen, kennismaken met de geschiedenis van de ploeg, de teamfiets kunnen zien of bezoekdagen met dealers kunnen plaatsvinden. Kortom, een ware belevingsdag, eventueel gekoppeld met een training, een fietsrit en uiteraard een culinaire afsluiter.
Werd er in Nederland ook een café voorzien?
“Zeker en vast, het Ludocafé uit Kortenberg, mét Ludobier, werd in Werkendam gekopieerd en dient ook daar als rustige omgeving om bijvoorbeeld een deal bij een hapje en een biertje te bezegelen. Daarnaast werd ook een meetingroom geïnstalleerd, waar opleidingen voor dealers en hun verkoopteam kunnen plaatsvinden.”
Aan die opleidingen hechten jullie veel waarde.
“Klopt. Wij willen SCOTT als beleving laten doordringen bij onze dealers. Wat is er nu zo speciaal aan onze fietsen? Wat maakt een SCOTT-fiets verschillend van andere merken? Die kennisdeling gaat van de historiek van het merk over de USP’s tot technische ondersteuning. Die opleidingen kunnen ook bij de dealers ter plaatse gegeven worden, en kunnen ook heel tailormade zijn, afhankelijk van de kennis die de dealer reeds heeft.”
Hoe zal SCOTT nog zichtbaarder worden in het Nederlandse straatbeeld?
“Ik denk dat onze eventpartners Sportevents en Count Me In, die beiden alsmaar actiever worden in Nederland, daar zeker toe bijdragen. Deze bureaus organiseren makkelijk 50 events per jaar in Nederland. Wij ondersteunen heel veel fiets- of andere sportevents van beide partners met affiches, banners en noem maar op. Elk event moet het SCOTT-DNA uitstralen. Dat zal zeker bijdragen aan een groeiende naamsbekendheid.”
Jullie zijn nu actief in Nederland. Bereiken jullie reeds het hele land?
“Zeker niet, we hebben wel nog wat blinde vlekken in te kleuren. Vooral op Amsterdam en alles wat daarboven ligt, moet nog zwaar gewerkt worden. Dus we zijn best tevreden met onze start, maar er is zeker ook nog heel veel werk aan de winkel.” •