De nieuwe Aprilia SX en RX 125 van Noale werden vernieuwd en zijn nu plezieriger en veiliger dan ooit tevoren. Nieuwe, krachtigere euro 5-motor met sterke prestaties. De Aprilia SX en RX 125 voor jonge, sportieve en veeleisende motorrijders bieden sportieve mogelijkheden van het hoogste niveau. Twee zeer verschillende motoren met ijzersterke prestaties en een prachtig ontwerp.
Aprilia SX en RX 125 zijn de laatste nieuwe erfgenamen van de fantastische geschiedenis voor off-road racing; in de afgelopen jaren hebben ze een sterke reputatie verworven, dankzij hun lichte motoren die sterke prestaties leveren, een groot rijplezier bieden op alledaagse wegen, maar ook op de moeilijkste off-road paden. De twee instapmodellen van Aprilia kregen een nieuw ontwerp, nieuwe functies en vernieuwde motor om meer rijplezier te creëren voor de persoon achter het stuur.
Volgens de traditie delen de SX en RX 125 dezelfde technische basis, maar ze worden gekenmerkt door hun verschillende uitstraling, waardoor ze zich perfect lenen voor twee zeer verschillende passies: De SX 125 is de supermotard van Aprilia die werd ontwikkeld voor puur plezier op de baan en op het raceparcours; de RX 125 doet spontaan denken aan off-road racing en is dan ook geschikt voor uren rijplezier op elk terrein. Beide motoren zijn ontwikkeld voor jonge en veeleisende motorrijders, niet alleen op het vlak van hun prestaties, maar ook omwille van hun stijl en veiligheid tijdens alledaagse motorritten.
Dankzij de 17" wielen met sportbanden is de Aprilia SX één van de meest efficiënte 125 motoren op de rijbaan; hij is snel en licht en levert toonaangevende prestaties die gedeeltelijk het gevolg zijn van zijn vernieuwde motor met uitmuntende prestaties. Het geheel wordt aangevuld met een lijn die wordt geïnspireerd op de Aprilia motoren die een nieuwe trend voor off-road design vormen. Aprilia RX is gericht op liefhebbers van off-road motorraces. De wielen hebben de kenmerkende off-road afmetingen (21" vooraan en 18" achteraan), ze zijn voorzien van banden met reliëf en laten geen twijfels bestaan over de doelen van de RX: nauwkeurigheid en sterke controle op ieder terrein.
Ontwerp
Aprilia was het eerste merk dat een uniek en innovatief ontwerp lanceerde voor enkele basismodellen, zoals de motard en de enduro. De SX en RX zullen ongetwijfeld hun sporen achterlaten dankzij hun stijl die volledig ten dienste van functionaliteit staat. Er werd heel wat aandacht besteed aan de afwerking: Het kader, de motor, de achtervork, de wielen en het dubbel aluminium stuur kregen een glanzend zwarte kleur, terwijl het profiel van de brandstoftank volledig werd vernieuwd. Ook het Rally Tribute-kleurenschema is nieuw en wordt gekenmerkt door de typische kleuren van het off-road erfgoed van Aprilia. Onder het zadel zit een compartiment waarin de usb-poort kan worden ingebouwd (één van de talrijke beschikbare opties).
Als bevestiging van het engagement voor het bouwen van geavanceerde motorfietsen die zeer veelzijdig en praktisch zijn voor alledaags gebruik, rustte Aprilia de nieuwe SX en RX uit met vernuftige, compacte, moderne en eenvoudig te lezen digitale instrumenten; en natuurlijk beschikken de motoren nog steeds over de gekende functies. De nieuwe functies omvatten ook het reislogboek met de mogelijkheid om uw gegevens, zoals de topsnelheid en twee kilometertellers voor de trip te bekijken, zodat u steeds weet hoeveel kilometer u hebt afgelegd tijdens uw ritten.
Motor
De nieuwe motor met de beste prestaties in zijn categorie maakt zijn debuut op beide modellen. De motor is een watergekoelde ééncilindermotor met vier-kleppentiming die volledig werd vernieuwd in de thermodynamica, met een speciale cilinderkop voor de vernieuwde verbrandingskamer, nieuwe in- en uitlaat leidingen en een nieuwe iridium bougie. Ook de achterassen met agressievere kleppencontrole werden vernieuwd en dat geldt ook voor de stangen en kleppenveren. Ook de volledige inlaatlijn werd vernieuwd en beschikt nu over een gloednieuwe luchtfilter. Het gasklephuis is nu gevestigd in een hogere positie om de luchtstroom rechtstreeks van de inlaat naar de cilinderkop te kunnen voeren. De uitlaatlijn werd volledig vernieuwd en kreeg een nieuw uitlaatsysteem met een nieuw en efficiënter katalysesysteem en een nieuwe stalen geluidsdemper die wordt verfijnd door het logo van Aprilia. De koppelcurve is nu nog steviger en het maximumvermogen wordt bereikt op een lager toerental dat, naast vele andere elementen, het brandstofverbruik vermindert. Het lagere brandstofverbruik is tevens te danken aan het verfijndere elektronisch beheer dat mogelijk is dankzij de nieuwe Marelli MIU64 ECU. Onderweg wordt dit vertaald in een sneller reactievermogen wanneer er aan de gashendel wordt gedraaid, voor meer rijplezier in sportmodus en eenvoudigere controle in de stad en off-road.
Onderstel
Voor optimale veiligheid zijn de Aprilia SX en RX uitgerust met een geavanceerde ophanging en het beste remsysteem in zijn klasse, met ABS, voor een uitmuntend, perfect controleerbaar remvermogen, meer veiligheid en betere efficiëntie. Aprilia is het eerste merk dat het Bosch ABS-systeem met roll-over beveiliging lanceert in dit marktsegment. Deze techniek speelt in op het voorwiel enerzijds, om precisie en volledige controle tijdens het remmen te garanderen en, anderzijds, door het omhoog komen van het achterwiel bij stevig remmen te reguleren. De schijfrem van 300 mm met dubbele drijvende klauwzuiger vooraan de SX, wordt ondersteund door een schrijfrem van 220 mm in het achterwiel die ook over een drijvende klauwzuiger beschikt. De RX beschikt op zijn beurt over twee spectaculaire remschijven type wave-schijf, van 260 mm vooraan en 220 mm achteraan, een duidelijke verwijzing naar het raceparcours.
Het stevige kader met twee stalen buizen, met een oversized ophanging: de krachtige omgekeerde telescopische vork van 41 mm biedt een wheel travel van 240 mm. Aan de achterkant optimaliseert de lange achtervork de tractie; de wielophanging van 210 mm wordt verzorgd door een monoshock met progressieve overbrenging.
Gespecialiseerde motoren zoals de SX en RX vereisen de beste onderdelen, voornamelijk wat betreft de wielen, een essentieel element voor een optimale combinatie van stevigheid en lichtheid. Aprilia RX maakt gebruik van de prestigieuze spaakwielen met zwarte geanodiseerde naven. Aprilia SX beschikt nu ook over spaakwielen, in dit geval van 17 inch, met een breed loopvlak en grote sportieve banden - 100/80-17" en 130/70-17" - voor maximale grip in alle omstandigheden.
Aprilia RX 125 is beschikbaar in het Silver Speedway-kleurenschema en de nieuwe Rally Tribute grafische variatie. De SX 125 is bovendien ook beschikbaar in het agressieve Red Raceway-kleurenschema.