23 september 2020 — Tern, specialist op het gebied van stadsmobiliteit, presenteert vandaag een update van zijn e-vouwfietsserie Vektron. De veranderingen omvatten een sterkere Bosch-motor, doorontwikkelingen van het frame en de componenten, en nieuwe kleurenopties – en dat alles met slechts geringe prijsaanpassingen.
De veelvoudig testwinnaar Vektron behoort wereldwijd tot de meest verkochte vouwfietsen met Bosch-aandrijving. Hij kan in 10 seconden worden ingevouwen om vervolgens in de bus, trein of auto te worden meegenomen of onder het bureau te worden geschoven. Toch biedt hij alle rijkwaliteiten van een e-bike met grotere wielen. De Vektron werd oorspronkelijk in 2017 op de markt gebracht als resultaat van een succesvolle Kickstarter-campagne. Sinds die tijd heeft de Vektron zich ontwikkeld tot een van de meest solide en betrouwbare e-vouwfietsen met Bosch-aandrijving.
”We luisteren voortdurend naar onze dealers en klanten en we hebben op basis van deze feedback veranderingen aangebracht,” aldus Tern Team Captain Joshua Hon. “Fietsers die in een heuvelachtige of bergachtige omgeving wonen of op vakantie gaan in dergelijke gebieden, hebben gevraagd om een Vektron met een sterkere motor om zelfs de steilste beklimmingen te kunnen bedwingen. De nieuwe Vektron behoudt zijn supercompacte omvang en fantastische rijeigenschappen, maar voegt daar nu de verbeteringen aan toe die iedereen wilde.”
Nieuwe motoren van Bosch
De nieuwe modelcollectie heeft als vlaggenschip de Vektron S10 die voortaan met een Bosch Performance Line-motor is uitgerust. Deze motor heeft maximaal 65 Nm trekkracht en geeft tot 300% trapondersteuning. De modellen Vektron Q9 en P7i werden eveneens opgewaardeerd en beschikken nu over een Bosch Active Line Plus-motor. De nieuwe Bosch-aandrijvingen zijn geruisloos, robuust en licht en zorgen voor een natuurlijk, authentiek rijgevoel.
Stijver frame met functionele updates
Het Vektron-frame heeft voldaan aan de strenge Europese veiligheidsnormen voor e-bikes en werd door het vooraanstaande testlaboratorium EFBE Prüftechnik GmbH gecertificeerd volgens de EN15194-norm. Met een maximaal toegestaan totaalgewicht van 125 kg biedt de Vektron een solide rijgedrag en kan naast de rijder ook nog een klein kind in een kinderzitje of een flinke hoeveelheid bagage vervoeren. De geïntegreerde achterdrager kan tot 27 kg gewicht dragen en maakt het daarnaast mogelijk om de fiets in ingeklapte toestand verticaal te stallen waardoor de handling (rollen en parkeren) wordt vergemakkelijkt. Op verzoek van gebruikers werd ook het stijve Vektron-frame aangepast om de toegang tot de laadpoort voor de accu te verbeteren.
Vergelijkbare prijspunten
De geactualiseerde Vektron-modellen hebben niet alleen duidelijke verbeteringen ondergaan in afmontage en kleurstelling – het is ook gelukt om de prijsstijging beperkt te houden in vergelijking met vorig jaar. De collectie begint met de Vektron Q9 (met 9-speed kettingaandrijving) voor € 3199,- en loopt via de met een 7-speed naafversnelling uitgeruste Vektron P7i (€ 3299,-) door tot aan het topmodel Vektron S10 die voor € 3799,- met een 10-speed kettingaandrijving en een 500 Wh accu veel waar voor zijn geld biedt. Hierbij moet worden vermeld dat in diverse Europese landen andere adviesprijzen gelden waarbij in dat geval de distributeurs hebben gekozen voor afwijkende specificaties (voornamelijk de accu).
”Een flinke upgrade van de motor, accu, frame en componenten resulteert normaal gesproken in een flinke prijsverhoging,” aldus Hon. “Maar wij hebben enige schaalvoordelen kunnen realiseren en geven die graag door aan onze klanten.”
De verzending naar de erkende vakhandelaren in de EU en andere Europese markten begint in het vierde kwartaal van 2020. Meer informatie is te vinden op www.ternbicycles.com/vektron.