Op 12 en 13 februari stond de Nederlandse fietsenwereld in het teken van het B2B FESTIVAL. Deze vakbeurs werd dit jaar voor het eerst georganiseerd, en wel door NieuwsFiets Media & Events, in de Brabanthallen in Den Bosch. Op deze beurs kon gericht genetwerkt worden en dat was, zeker na een paar jaar van weinig face-to-face contact, erg welkom. Ook de uitstekende organisatie en faciliteiten werden geroemd.
Tekst: Erik van der Does de Bye, Harrie Linssen en Sander de Goede
BikesBusiness was één van de talrijke tevreden exposanten. We spraken tijdens het B2B FESTIVAL met tientallen andere standhouders, die allemaal even enthousiast waren. Hieronder volgt een uitgebreide terugblik op dit geslaagde evenement, waarbij diverse standhouders van gerenommeerde partijen in de fietsensector aan het woord komen. “Goed, heel goed”, antwoordt Bart van Luit opgewekt op de vraag hoe het B2B FESTIVAL voor Cycletech verloopt. “We hebben veel bezoekers bij onze stand gehad.” Dat de beurs juist een B2B-karakter heeft, wordt als heel prettig ervaren: “We komen bekende klanten tegen, maar ontmoeten ook nieuwe gezichten – mensen die interesse hebben in ons als groothandel in fietsen en onderdelen.”
En het is een prettig toeval dat de beurs juist in ’s-Hertogenbosch plaatsvindt: “Het zuiden van Nederland is voor ons nog een relatief nieuwe markt en we hebben met Robert van den Donk net een nieuwe vertegenwoordiger voor Zuid-Nederland. Hem hebben we dan ook kunnen presenteren.”
Het B2B FESTIVAL is ook voor Bikkel Bikes geslaagd. “We zijn zeer tevreden”, aldus Henk Ruijten namens Bikkel. “We hebben enkele nieuwe dealers aan ons weten te binden.” Bikkel Bikes is een Nederlands merk dat relatief klein gebleven is en daardoor erg flexibel is in zijn bedrijfsvoering: “We kunnen zeer eenvoudig opschalen en afschalen, net wat nodig is.” De modellen worden in Nederland of elders in Europa geassembleerd. “De lijntjes zijn kort, zowel in het productieproces als met de dealers. En dat merk je dan weer op een beurs als deze. Een persoonlijke benadering is eenvoudig en dat maakt samenwerken bijzonder prettig.” Op pagina 32 leest u meer over deze in Nederweert gevestigde producent.
Zoals bekend heeft het dievengilde helaas een ongezond grote belangstelling voor andermans tweewielers. Om ervoor te zorgen dat een vermiste of gestolen fiets traceerbaar is en blijft, ontwierp Velopass het digitale paspoort voor de fiets. Door middel van een tool op de fiets kunnen de gegevens van de rechtmatige eigenaar worden geregistreerd bij onder andere de verzekeraar, de winkel waar de fiets gekocht is, de overheid en de fabrikant. De fiets kan gescand worden en zo wordt direct duidelijk of een onbevoegde met de tweewieler aan de haal is gegaan. “We merken veel belangstelling voor ons product op deze beurs”, aldus Helène Gaspar van Velopass.
“Wij hebben eveneens een heel goed gevoel bij deze beurs”, zegt Dick van de Steeg van Battery Control over het B2B FESTIVAL. “Alles is goed georganiseerd. De beurs trekt een gespecialiseerd publiek aan. Voor ons is het leuk dat we bekenden hebben kunnen ontmoeten, maar er zijn ook veel nieuwe mensen bij onze stand geweest.” Er komen steeds meer batterijen van e-bikes in omloop en dus worden de risico’s groter. Daarom heeft Battery Control een tool ontwikkeld voor een veilige werkomgeving. Op de beurs was een soort ‘kluis’ te zien, waarin batterijen veilig kunnen worden opgeladen. Mocht er dan iets misgaan, dan blijft de schade beperkt dankzij deze kluis.
“Volare heeft op de beurs nieuwe dealers mogen verwelkomen. Wij zijn positief verrast en vinden het B2B FESTIVAL een leuke, sfeervolle beurs”, aldus een zeer tevreden Edwin Boelsz van Volare Kinderfietsen. “De entourage is goed en we merken dat mensen echt zin hebben in dit soort evenementen. En het is natuurlijk heel fijn dat dealers onze collectie weten te waarderen.” Volare brengt in 27 Europese landen kinderfietsen op de markt. Het assortiment is zeer breed. De ene kinderfiets is de andere niet. Kinderen zijn in de groei en Volare groeit als het ware met de kinderen mee. De beurs was zo’n overtuigend succes dat Volare nu al uitkijkt naar de volgende editie.
Rick Bol was ook van de partij in Den Bosch. Hij vertegenwoordigt Willex, ontwerper en producent van fietstassen, accessoires en regenkleding. “Het loopt gezellig goed”, zegt Rick over zijn ervaringen op het B2B FESTIVAL. “Mensen komen ontspannen naar de beurs en we zijn tevreden over hoe het bij onze stand gaat.” De producten van Willex onderscheiden zich door hun karakter: sterk, robuust en stoer. Het bijzondere karakter ligt in het ontwerp en het gebruik in een stedelijke omgeving. De unieke wensen van mensen die dagelijks in het stedelijk verkeer op de fiets onderweg zijn staan centraal. “We nemen de tijd voor de klant. Een persoonlijke benadering wordt altijd zeer gewaardeerd. Ons assortiment wordt herkend en men is er content mee.”
Over het B2B FESTIVAL is ook Will Scheper van Scott Sports zeer tevreden: “We hebben veel bezoekers bij onze stands en er zijn weer nieuwe dealers bijgekomen, zowel voor Scott als voor Bergamont. Ook de sfeer op de beurs is erg prettig. Het is allemaal heel goed georganiseerd.” Scott Sports Nederland heeft sinds vorig jaar een fraaie vestiging in Werkendam. “De Nederlandse markt is beduidend anders dan de Belgische markt. Nederlanders komen snel to the point, maar ook hun fietshouding is anders. Tegelijk deelt men de passie voor kwalitatief goede fietsen, en die brengen wij op de markt.” Meer informatie over Scott Sports en het fietsenmerk Bergamont vindt u op pagina 36.
Ook KMC Chain was op de beurs aanwezig. Tijdens de beursdagen besteedde deze Taiwanese fietskettingspecialist, met een vestiging in Friesland, vooral aandacht aan duurzame oplossingen waar dealers écht profijt van hebben. Treffend voorbeeld hiervan zijn de nog vrij nieuwe kettingrollen die men er liet zien. De kettingen zaten voorheen meestal per lengte verpakt. Voor je een nieuwe ketting op de fiets kon monteren, moest je meestal nog een stukje van de ketting af knippen, en dat resterende stukje gooide je dan natuurlijk gewoon weg. “Nu hebben we echter ook rollen van 50 meter lang. Als je zo’n lange rol gebruikt, hoef je uiteraard veel minder materiaal weg te gooien. Per rol van 50 meter scheelt dat per saldo twee complete fietskettingen. Ook kun je de ketting altijd op de juiste lengte inkorten. Hierdoor is bovendien beduidend minder verpakkingsmateriaal nodig”, zo legt Rob Compas, Sales Manager namens KMC Chain, uit. De nieuwe kettingrollen worden standaard met 40 sluitschakeltjes geleverd. Daarnaast konden beursbezoekers de keurige dispensers van KMC bewonderen. Er zijn twee soorten dispensers, waarvan de Reel Center Pro in hoogte verstelbaar is (zie foto). In dit karretje passen liefst drie van deze nieuwe kettingrollen.
Het B2B festival was voor Elvedes haast een thuiswedstrijd. Vanuit Nieuwkuijk was het slechts 10 minuten met de auto of 20 minuutjes fietsen naar de Brabanthallen. Daar liet men de noviteiten voor 2023 zien. “Voor Elvedes blijven de productgroepen kabels, remsysteemonderdelen en lagers erg belangrijk. Binnen deze groepen valt er altijd wel wat te verbeteren en aan te vullen. Op het B2B festival hadden de bezoekers de primeur om de nieuwste Elvedes producten te kunnen zien”, laat David Thörig namens Elvedes weten. Onder de nieuwste producten vielen de nieuwe Superflex-buitenkabel (in werkplaatsverpakking) en een nieuwe hose pricker voor remleidingen. “Remleidingen zijn na het inkorten vaak niet meer rond, waardoor het inpersen van de insert of het plaatsen van de knelfitting een lastige klus wordt. Met de hose pricker maak je de remleiding in één draaibeweging weer rond”, zo legt David uit. De hose pricker is geschikt voor de in de fietsenindustrie toegepaste buitendiameters van 5 en 5,5 mm.
Daarnaast werd op het B2B Festival een nieuwe verbindingsnippel getoond. Ideaal voor het doorvoeren van remleidingen en buitenkabels. “Wij zijn erg blij dat we met zo’n positief en leuk evenement het voorjaar in gaan”, toont ook Ron Yanse zich positief over het B2B FESTIVAL. Yanse is Verkoopleider Benelux namens Hartje. “Hoewel we enkele van de huidige modellen van onze premium fietsmerken Victoria, Conway, QiO en Tern tentoonstelden op de Hartjestand, lag de nadruk op het ontmoeten van onze dealers en andere belanghebbenden in de sector en het uitwisselen van ideeën en informatie. Deze beurs bood hiervoor, met zijn ‘alles is gratis-aanpak’, van parkeren tot eten, de perfecte locatie. Het beste en leukste was echter het optimisme onder de meeste dealers, waardoor we met een heel goed gevoel voor het komende seizoen huiswaarts keerden. We zijn er absoluut zeker van dat onze dealers deze houding zullen meenemen naar hun showrooms en dat ze deze zullen delen met hun klanten”, aldus Ron. Meer informatie over Hartje is te vinden op bladzijde 39.
Totaalleverancier Louis Verwimp BV was uiteraard ook aanwezig in de Brabanthallen. “Wij hebben al jaren een goede band met NieuwsFiets en vertrouwden erop dat de beurs een groot succes zou worden. En dat was het zeker! De sfeer was fantastisch en de beurs overtrof onze verwachtingen”, zo laat Lewis van den Boom namens Louis Verwimp weten. “We waren aanwezig met onze fietsenmerken Superior, Bikkel en Rock Machine. Ook onze andere exclusieve merken, zoals Catlike, Cema, Eurosport Nutrition en QM Sportscare, waren vertegenwoordigd. Na deze beurs begonnen we vervolgens alweer met de voorbereidingen van de Louis Verwimp Dealerdagen, die op 26 en 27 maart en op 2 en 3 april plaatsvonden”, vertelt Lewis enthousiast. Stand J.09 werd ingenomen door BOHLT. Dit Rotterdamse bedrijf werd bekend dankzij zijn elektrische vouwfietsen en steps. Nu werd het tijd voor de volgende stap. Op het B2B FESTIVAL werden derhalve drie nieuwe fietsen geïntroduceerd, te weten niet-vouwbare e-bikes. Het gaat om twee nieuwe fatbikes en een stadsfiets. Deze modellen zullen rechtstreeks door BOHLT aan de handel geleverd gaan worden. Ze kenmerken zich door hun opvallende uiterlijk, degelijke kwaliteit en prima prijs.
Een bedrijf dat ook met noviteiten op de proppen kwam is CyclOn, de specialist in fietsonderhoudproducten. “De noviteiten die wij op de beurs hebben laten zien zijn onze nieuwe labels, Sealing Paste, Belt Spray en de SBR-Inremmachine met oprijplaat”, zo beschouwt Max Heijmans, Marketing Coördinator van CyclOn, na. “In de loop van 2023 zullen de oude labels uit het winkelbeeld verdwijnen en komen daar frisse, nieuwe labels voor terug. Dit zal uitgevoerd worden volgens een running change. Zo faseren we, in het kader van duurzaamheid, de oude labels eerst rustig uit.” Volgens Max is er zeer enthousiast op de nieuwe labels gereageerd. In navolging van de nieuwe labels, zullen er ook nieuwe blisterverpakkingen ontwikkeld worden.
Tijdens de beurs werd de mooie stand van OOMT, het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf, goed bezocht. Via programma’s en projecten initieert en stimuleert het OOMT de opleiding en ontwikkeling van medewerkers, leidinggevenden en werkgevers in deze branches. Vanwege de schaarste aan technisch personeel kan het OOMT een belangrijke rol spelen. Personeel aannemen is belangrijk, maar goed personeel behouden is nog belangrijker. Het OOMT wil een juiste match tussen werk en werkenden stimuleren en faciliteren en zo een bijdrage leveren aan duurzaam inzetbare medewerkers, die vitaal, vakbekwaam en betrokken zijn en blijven. Alleen dan wordt een plezierige loopbaan gecreëerd in de branche met goede teams in een positieve sfeer. En dat zorgt voor een aantrekkelijke sector om in te werken met minder verzuim en minder ongewenst verloop.
Airolube had een schitterende, kleurrijke stand die eveneens goed werd bezocht. Airolube brengt een pakket van milieuvriendelijke onderhoudsproducten op de markt voor het reinigen, smeren, onderhouden en beschermen van vrijwel alles wat met fietsen te maken heeft. Airolube is een Nederlands product van Airogroup, dat beschikt over een high-tech laboratorium waar wordt gewerkt aan toekomstbestendige oplossingen met unieke natuurlijke formules voor alledaagse consument- en bedrijfstoepassingen. Daarbij kunnen klanten vertrouwen op kwaliteit en duurzaamheid. Mooi voorbeeld hiervan is dat veel van hun producten na gebruik binnen een maand afgebroken worden, terwijl dat bij andere producten vaak om meer dan vijf jaar gaat. De presentaties van de producten zagen er k(l)eurig uit: overzichtelijk gesorteerd, voorzien van duidelijke informatie en per gebruiksdoel gegroepeerd.
Tijdens de tweedaagse beurs was er ook volop aandacht voor de ombouwmodule van Tworby. Directeur Bob van den Berg meldt dat er met veel potentiële dealers is genetwerkt. “Tijdens deze gesprekken kwam naar voren dat de vakhandel steeds meer op zoek is naar mogelijkheden om de mobiliteit van hun klanten te vergroten en te verlengen. De vergrijzing zorgt ervoor dat mensen langer blijven fietsen. Het aantal (eenzijdige) fietsongevallen neemt hierdoor ook fors toe. Fietsenzaken zijn daarom op zoek naar oplossingen om mensen te ondersteunen met hun mobiliteitsvraagstuk. Hierin is het belangrijk dat er enerzijds wordt gekeken naar de portemonnee en anderzijds de service die de klant verwacht. Hierbij kan worden gekeken naar nieuwe producten, zoals de Tworby, maar ook naar aanvullende diensten en producten om de veiligheid van fietsers te verbeteren.” Bob verwijst graag naar de website (tworby.nl) voor meer informatie over wat Tworby voor u kan betekenen.
Direct bij de ingang was de mooie stand van Timyo Cycle tenslotte niet te missen. Timyo Cycle is een van de meest ambitieuze fietsfabrikanten en het moederbedrijf van de merken Muon, Keola en VanDijck (zie ook pagina 35). Timyo Cycle ontwikkelt moderne e-bikes van hoge kwaliteit en maakt gebruik van de nieuwste technieken in hun productieprocessen. Deze processen worden continu verbeterd en verfijnd, waardoor men snel kan inspelen op de wensen van de gebruikers. Verder wordt Timyo Cycle gekenmerkt door een open ondernemerschap met een positieve bedrijfscultuur, waardoor relaties en personeel in staat zijn om fantastische producten te ontwikkelen en te produceren. Bovendien houdt Timyo Cycle door slimme productiemethoden en duurzame materialen de milieueffecten beperkt.