Tijdens EuroBike 2023 in Frankfurt van 21 tot 25 juni lanceerde het in Nederland gevestigde bedrijf Timyo nieuwe producten. Bezoekers kregen een preview van wat er in 2024 op de markt komt. Timyo heeft een eigen R&D-afdeling die technologie levert voor de drie eigen E-bike merken: Van Dijck, Keola en Muon. Het Roosendaalse bedrijf ziet een nog sterkere focus op de eigen R&D-afdeling en slimme E-bike oplossingen als een sleutel tot succes.
Tekst: Rosanne de Boer
“In een sterk veranderde wereld met nieuwe mobiliteitsvereisten en marktbenaderingen, willen wij kwalitatieve goede E-bikes ontwikkelen voor een diversiteit aan afnemers en eindgebruikers wereldwijd.” Zo omschrijft Timyo zijn missie. “Wij houden van techniek, iets dat van oorsprong zit opgesloten in onze cultuur. Ons doel is E-bikes te ontwikkelen, nieuwe technieken in te voeren en onze productieprocessen continu te verbeteren en te verfi jnen.” Zo heeft het bedrijf volledige controle over de productontwikkeling.
Sinds de oprichting in 2015 heeft het bedrijf zich niet alleen ontwikkeld tot een internationale speler, maar heeft het ook snel een reputatie opgebouwd voor het produceren van hoogwaardige, stijlvolle en innovatieve e-bikes die geschikt zijn voor een breed scala aan gebruikers. Door een gestroomlijnd ontwerp te combineren met functionaliteit, zijn de e-bikes van het bedrijf populaire keuzes geworden
voor forensen, vrijetijdsrijders en fi tnessliefhebbers.
Kreutzer
“In de afgelopen jaren heeft Timyo een compleet nieuwe reeks van premium aandrijfsystemen ontwikkeld onder de naam Kreutzer. Kreutzer is onze eerste E-bike aandrijfsysteem met motoren, displays en batterijen van hoge kwaliteit. Dit alles is zo vormgegeven dat de gebruikers zich er snel vertrouwd mee voelen en de juiste trapondersteuning ervaren. Veiligheid en kwaliteit staan voorop bij Kreutzers ontwikkeling”, aldus Steve Zhu, hoofd van de Timyo Group. Wat maakt Kreutzer uniek? “We ontwikkelden het tot nu toe grootste batterij- pakket in deze branche dankzij de mensen op onze eigen R&D-afdeling en eigen frame-fabriek. Dat is het grote verschil met de bestaande merken in de markt die een lagere capaciteit hebben.”
Drie merken
“De Kreutzer-technologie is toegepast in elk van Timyo’s drie merken waarmee het bedrijf in staat is verschillende doelgroepen te bedienen”, aldus Zhu. VanDijck is gericht op de in leeftijd gevorderde e-bike gebruiker, staat voor klassieke elegantie en weerspiegelt de rijke fietsgeschiedenis van Nederland. VanDijck is geïnspireerd door de 17e eeuwse Vlaamse schilder Van Dijck als het goed gaat om kleurgebruik, elegantie en verfijndheid. De fi ets heeft een lage instap. Keola heeft een dynamische, jonge
uitstraling en richt zich vooral op jongeren. Het merk valt op door de levendige kleuren en frisse designs en wil een levensstijl stimuleren van mensen die volop genieten van elk moment. Muon is een sportieve E-bike die snelheid en comfort combineert. “De muon is een elementair deeltje vergelijkbaar met een elektron, maar met een veel grotere massa. Deze uitbarsting voor energie is de inspiratie van de Muon-e-bikes.”