Dit artikel is exclusief voor de leden van de BIKES BUSINESS CLUB
Het logo is het unieke beeld waarmee uw onderneming voor het publiek herkenbaar en aantrekkelijk is: het identificeert uw bedrijf. In één oogopslag ziet men wat de kern van uw zaak is. En wanneer uw bedrijf zich verder ontwikkelt, is het ook verstandig om het logo mee te laten groeien. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Een écht goed logo, dat is niet zomaar gemaakt. In deze adviesbrief van de BIKES BUSINESS CLUB geven we u graag een paar handvatten waarmee u een passend en succesvol logo kunt (laten) ontwikkelen.
Advies: Regina Behoekoe
Brainstorm
Een goed logo schudt men over het algemeen niet zomaar even uit de mouw. Met een gedegen proces zal het resultaat uiteindelijk beter zijn, dus het is handig om dit niet te overhaasten. Begin bij het begin: wat zijn de kernwaarden van uw bedrijf? Wat wilt u uitstralen? Het is goed om dit in een paar losse woorden samen te vatten, zodat u tijdens het creatieve proces iets een basis hebt om vanuit te werken.
Overigens is het ontwerpen van een logo geen eenmansklus. Vraag mensen om u heen – bijvoorbeeld collega’s, leveranciers, vrienden en familie – hoe zij uw bedrijf zien. Hier haalt u gegarandeerd nieuwe inzichten uit. Houd ook zeker uw (potentiële) klanten in gedachten, aangezien zij uiteindelijk het belangrijkste publiek van uw logo zullen zijn. En misschien kunt u zelfs een kijkje nemen bij uw concurrenten, om inspiratie op te doen, maar zeker ook om ervoor te zorgen dat uw logo niet te veel op dat van hen lijkt.
Een brainstorm sessie is een uitstekende methode om tot deze inzichten te komen. Verder kan een moodboard, met daarop afbeeldingen van dingen die u inspireren of mooi vindt, veel helpen. Schroom niet om ook minder goede ideeën te benoemen: door dit te bespreken kunnen ook nieuwe inzichten naar voren komen.
Vijf krachtige eigenschappen van logo’s
We zullen hier niet ingaan op specifieke ontwerptechnieken waarmee een logo gemaakt kan worden, maar we kunnen u wel vertellen welke vijf eigenschappen een logo uitstekend maakt. U kunt het beschouwen als een checklist wanneer u naar een kandidaat-logo kijkt.
1. Eenvoud
Een eenvoudig logo zorg ervoor dat het makkelijk herkenbaar en veelzijdig is. We komen hier iets verder in dit artikel nog op terug. Stel uzelf deze vraag: ‘Als ik met 80 km per uur op een drukke weg langs dit logo rijd, weet ik dan nog steeds welk merk ik net gezien heb?’ Een heel goed voorbeeld hiervan is het sportmerk Nike. Hun logo is eigenlijk niet meer dan een elegante streep, maar het wordt door mensen over de hele wereld herkend.
2. Herkenbaar
Een herkenbaar logo zorgt ervoor dat consumenten makkelijker een connectie leggen met uw merk; het blijft immers beter in hun gedachten hangen. Dit is niet makkelijk om te bereiken; er moet een balans gevonden worden tussen de visuele en tekstuele aspecten. Daarnaast is het ook van belang dat het logo de persoonlijkheid van uw bedrijf uitdraagt. Tot slot moet het ook uniek zijn. In de fietswereld zien we vaak fietswielen terug in het logo. Dat laat uw publiek natuurlijk snel zien met wat voor bedrijf ze te maken hebben, maar wanneer alle fietsenwinkels dit doen, zijn de voordelen ervan beperkt.
3. Tijdloos
Een logo kan uiteraard met uw bedrijf mee veranderen, maar het te trendy maken is niet handig. Ook in de wereld van vormgeving zijn er altijd trends die men kan volgen, maar vraag uzelf af of uw logo er dan nog wel tussenuit springt bij de rest. En is dit nog steeds een beeld dat over vijf of tien jaar de interesse van uw klanten zal wekken? Zo niet, dan moet er misschien over een paar jaar weer een nieuw of aangepast logo gemaakt worden. Dit is niet alleen kostbaar, maar zorgt er ook weer voor dat mensen aan de nieuwe vorm moeten wennen.
4. Veelzijdig
Een logo komt overal terug: op het briefpapier, een vrachtwagen, in de etalage, op bedrijfskleding, etcetera. Dat betekent ook dat het logo op al deze plekken makkelijk herkenbaar moet zijn. Bedenk daarom goed waar het logo gebruikt zal worden. Drukken in meerdere kleuren kan soms ook druk en onduidelijk worden, dus is het goed om te checken of het logo ook in één kleur goed werkt. Vaak beginnen ontwerpers met een logo in zwart-wit, pas later kijkt men naar passende kleuren. Verder staat een logo met veel details misschien heel goed op een groot uithangbord, maar is alles nog steeds goed te zien als het op een bonnetje geprint wordt?
5. Passend
We hebben het eerder al benoemd, maar een logo moet passen bij de identiteit van uw bedrijf én uw doelgroep. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoeveel fietsenmerken een cursief lettertype hebben. De schuingedrukte letters stralen snelheid uit, precies wat klanten van hun nieuwe fiets wensen. Fabrikanten van kinderfietsen hebben daarentegen vaak kleuren in hun logo’s, omdat dit hun jonge doelgroep meer aanspreekt.
Vormgever kiezen
Misschien bent u creatief en heeft u al een heel goed idee voor een logo. Ga dan gerust zelf aan de slag. Twijfelt u of heeft u geen tijd/zin/kennis om zelf een logo te ontwerpen, dan zijn er gelukkig genoeg professionele vormgevers die u daarbij kunnen helpen. Zoveel zelfs, dat het soms moeilijk is om te kiezen. We geven u graag een paar tips om tot de juiste keuze te komen.
U kunt natuurlijk beginnen met het doen van een beetje onderzoek. De meeste vormgevers hebben een portfolio van hun eerdere werk op hun website staan. Dit geeft niet alleen een beeld van hun ervaring, maar ook of hun stijl goed bij u past. Verder kunt u alvast kijken of er recensies te vinden zijn.
Wanneer u contact hebt gezocht met een vormgever, focus dan niet te veel op de prijs. Het ontwerpproces van een goed logo heeft tijd nodig. Vaak spreekt u af voor een eerste ontmoeting, waarna de vormgever onderzoek gaat doen naar uw bedrijf en de doelgroep. Daarna worden er een aantal schetsen met ideeën aan u voorgelegd. Hier kunt u feedback op geven, zodat de vormgever weer verder kan ontwerpen. Dit kan meerdere keren herhaald worden en pas daarna zal het uiteindelijke logo gepresenteerd worden.
Met deze stappen in gedachten is het ook verstandig om niet te veel te letten op de tijd. Het maken van een logo is een creatief proces waarbij haast en spoed het eindresultaat weinig goed zullen doen. In plaats daarvan is het handiger om te selecteren op de professionaliteit en communicatie van de vormgever.
Tot slot herinneren we u er nog aan dat uw logo een grote bijdrage levert aan de eerste indruk die uw klanten van uw onderneming krijgen. Het is dus raadzaam om hier niet te veel op te besparen. Een goed logo is zeker een flinke investering, maar ook een investering waar u nog vele jaren de vruchten van zult plukken.