In november start de eerste groep met het opleidingsplan ‘werken met elektrische tweewielers’. Met de technische trainingen leren deelnemers veilig werken met e-bikes, e-scooters en elektrische minicars. Daarnaast behandelt de opleiding ook het toepassen van de NEN9140 norm en de richtlijn PGS37(2). Na het halen van het certificaat is de online leermeester via de helpdesk vraagbaak voor uitdagingen die de (oud-)deelnemers tegenkomen in hun dagelijkse werkzaamheden.
Stevige basis voor werken met elektrische voertuigen
Door de grote opkomst van elektrische tweewielers moeten fietstechnici over nieuwe kennis en vaardigheden beschikken. De techniek in de verschillende elektrische voertuigen verschilt niet veel van elkaar. De accu van een elektrisch aangedreven motorfiets werkt hetzelfde als de accu van een e-bike. Daarom start de opleiding bij de basis waarbij deelnemers leren wat de risico’s zijn. Het is namelijk niet toegestaan om aan een e-voertuig onder spanning te werken. De verschillende High Voltage componenten komen vervolgens ook aan bod. Deelnemers leren hoe zij de HV-componenten spanningsvrij maken en onderdelen (de-)monteren. Na het leggen van deze stevige basis trainen deelnemers gericht met- en op de voertuigen waar zij dagelijks mee te maken hebben.
Online leermeester
Tweewieler Academy biedt na het afronden van het opleidingsplan ‘Werken met Elektrische Tweewielers’ een vervolgtraject aan. Danny Franse van Tweewieler Academy legt uit:
“De eindtoets is een momentopname en zeker niet het einde van een opleiding. Wij houden onze cursisten permanent op de hoogte van technische ontwikkelingen die na hun opleidingsperiode plaatsvinden. Dat doen we door altijd bereikbaar te zijn, ook door middel van een online leermeester. Dat is nieuw en uniek op de Nederlandse markt. Leren is meer dan alleen een paar trainingsdagen. De online leermeester is geen helpdesk, maar echt een kennisbank en wordt gefaciliteerd door trainers die de deelnemers ook tijdens de trainingsdagen hebben gezien. Op deze manier is het mogelijk om altijd in contact te komen met een trainer.”