Dit artikel is exclusief voor de leden van de BIKES BUSINESS CLUB
De meeste bedrijven krijgen wel eens de vraag of ze sponsor willen worden. Dat kan aantrekkelijk zijn, maar het is verstandig om te kijken of dit goed bij uw bedrijf past. En zo ja, in welke vorm. We nemen hier graag de voor- en nadelen van sponsoring met u door, zodat u hierover een weloverwogen besluit kunt nemen wanneer uw bedrijf weer eens deze vraag krijgt.
Advies: Regina Behoekoe
Wat is een sponsor?
Technisch gezien is een sponsor een persoon of organisatie die een andere partij steunt. Dit kan gedaan worden in de vorm van geld, maar ook door het leveren van goederen of diensten. Sponsoring komt veel voor in de wereld van sport en cultuur, maar ook goede doelen met een maatschappelijk kenmerk hebben vaak sponsors. Het belangrijke verschil met een gift is dat een sponsor er altijd iets voor terugkrijgt.
De voordelen van sponsoring
Het meest bekende voordeel van sponsoring is natuurlijk zichtbaarheid, oftewel reclame. De meeste bedrijven verwerken sponsoring daarom ook in hun marketingstrategie. Het logo van het bedrijf wordt dan getoond bij de organisatie die gesponsord wordt. Zo kan een bedrijf de shirts van een fietsclub inkopen, om in ruil daarvoor de naam van het bedrijf erop te mogen printen. Dit kan ook via reclameborden, het clubblaadje of zelfs online advertenties via de website of social media pagina’s.
Een ander voordeel is het vergroten van uw netwerk. Als sponsor is het daarom handig om bij evenementen te zijn. Zo kunt u uzelf niet alleen voorstellen aan potentiële klanten, maar zult u daar mogelijk ook uw zakelijke netwerk uitbreiden.
Behalve dat mensen uw bedrijfsuitingen tegenkomen, zien ze ook dat u echt betrokken bent. Die positieve connectie straalt door naar het hele bedrijf. Dit werkt vooral goed bij maatschappelijk betrokken doelen, zoals bijvoorbeeld de HomeRide van het Ronald McDonald Kinderfonds.
Tot slot is het goed om te weten dat de meeste sponsoring aftrekbaar is voor de belasting, want dit onder zakelijke publiciteit. De sponsorkosten moeten dan wel in verhouding staan tot het daadwerkelijke zakelijke belang.
Punten om op te letten als sponsor
Het lijkt misschien logisch, maar vergeet niet om als sponsor te zorgen dat de doelgroep aansluit bij uw bedrijf. Zo is het logisch om als fietsenwinkel een fietsclub te sponsoren, maar is de link met een kartclub daarentegen wat minder voor de hand liggend. Let ook op de locatie waar uw doelgroep zich bevindt. Als lokale fietshandel heeft het waarschijnlijk minder zin om een landelijk of internationaal opererende partij te sponsoren.
Een klein risico om rekening mee te houden als sponsor is negatieve publiciteit. Als u uw bedrijf verbindt aan een organisatie, en deze organisatie komt negatief in de publiciteit, dan kan dit eventueel ook voor u nadelig zijn. Een bekend voorbeeld hiervan is wielrenner Lance Armstrong, die gesponsord werd door, onder andere, sportmerk Nike. Toen Armstrong in opspraak raakte omdat uitkwam dat hij doping had gebruikt, ontbond Nike alle overeenkomsten met hem om schade aan hun imago te voorkomen.
Maak tot slot duidelijke afspraken met de partij die u sponsort, over bijvoorbeeld het budget, de duur van de afspraak en wat u als tegenprestatie verwacht. Bedenkt u zich bovendien dat het lastig is om te meten wat het u als sponsor precies oplevert. Wanneer u digitale advertenties inzet is dit nog wel te meten, omdat mensen hier dan op kunnen klikken. Bij reclameborden wordt het echter ingewikkeld om bij te houden wie uw bord bekeken heeft en waar tot toe heeft geleid. In dat geval is het handig om bij uw klanten een klein onderzoek naar de acquisitie te doen. U zou klanten bijvoorbeeld kunnen vragen waar ze uw bedrijf hebben leren kennen. Zo krijgt u een goed beeld of het sponsoren u ook daadwerkelijk iets oplevert. Als dat tegenvalt dan is het misschien tijd om een andere weg in te slaan. Als de resultaten positief zijn, dan kunt u doorgaan met de sponsoring, of zelfs uitbreiden.