“Waarom verkoopt u veel fietsen? Omdat uw winkel er vol mee staat of omdat u simpelweg een prachtig product verkoopt?” BikesBusiness sprak met Kees Jansma, de creatieve motor achter het styling- en interieurbureau Presto Company.
Een aantrekkelijk ingerichte winkel verkoopt zichzelf. Dat is eigenlijk de rode draad van het verhaal van Kees. Zo vertelt hij over de trend die hij tegenwoordig ziet: “De winkels worden steeds ruimer. Niet aan oppervlakte, maar door onder andere de lange levertijden van de fietsen en accessoires. Er zijn minder producten in de winkel en mensen kopen dus alleen wat er nog is.’’ Een minder volle winkel heeft als voordeel dat er letterlijk meer ruimte is voor een goed gesprek tussen koper en verkoper. “Het is wat dat betreft de ideale tijd om kritisch naar je winkel te kijken en je af te vragen of het wel echt nodig is om alle modellen, kleuren en opties van fietsen daadwerkelijk op de vloer te hebben staan.”
Balans is de sleutel
Een te volle winkel maakt de fiets juist onzichtbaar. Denk aan het spreekwoord ‘door de bomen het bos niet meer zien’. Kees vervolgt: “Zoek daarom naar een goed uitgebalanceerd assortiment en naar de mogelijkheden om de verschillende modellen, kleuren en opties op een andere manier te tonen.’’ De klant van tegenwoordig is over het algemeen goed geïnformeerd. Zorg dat je daarom de boventoon houdt qua kennis en informatie. Luister goed naar de consument en kom zo tot een gericht advies over welk model echt goed zou zijn in dat specifieke geval. Dit alles getuigt van kennis, professionaliteit en vertrouwen.
Advies
Op het gebied van e-bikes geeft Kees het advies: “Accessoires voor e-bikes zijn nog te weinig zichtbaar in de winkel. Vrijwel nergens staat een wand met een juist assortiment voor deze artikelen, zoals hoezen voor accu’s, speciale fiets-tassen en dergelijke. Een winkel die dit wel doet, straalt specialisme uit. Klanten herkennen dat meteen.”
Werkplaats
Naast een ruimtelijke winkel is een nette werkplaats minstens zo belangrijk. Niemand zal een fiets in een winkel willen kopen waar hij of zij niet het gevoel heeft daar ook voor het juiste onderhoud te kunnen komen. Wat dat betreft blijft de werkplaats het kloppend hart van de winkel. Zorg er daarom voor dat dit aansluit op uw winkel. Laat dit zien, wees trots op de monteurs en geef ze de plek die ze verdienen!
www.prestocompany.nl