Dit artikel is exclusief voor de leden van de BIKES BUSINESS CLUB
Voor elke onderneming geldt dat het bedrijfspand waar de dagelijkse werkzaamheden worden uitgevoerd zeer belangrijk is. Zo moet dit pand zowel een veilige als een comfortabele en prettige werkplek zijn voor alle medewerkers. Ook moeten klanten en leveranciers op een waardige manier ontvangen kunnen worden in een bedrijfspand - of in uw geval een rijwielhandel. In onze vorige adviesbrief gingen we al dieper in op het hoe en waarom van het beveiligen van uw winkelpand. In deze bijdrage staat het onderhoud van uw bikestore centraal.
Tekst: Sander de Goede
Want dat u uw winkelpand goed onderhoudt, dat is daadwerkelijk van essentieel belang voor uw bedrijfsvoering. Wanneer u dit onderhoud namelijk onvoldoende op orde heeft, dan is dat geen best visitekaartje naar uw (potentiële) werknemers, klanten en leveranciers toe. Bovendien is het op een matig onderhouden werkplek onaangenaam werken, en bij vlagen zelfs onveilig. U zou daarmee dan ook de kans dat uw medewerkers een andere werkgever gaan zoeken vergroten, iets dat juist in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt extra ongewenst is. Daarom verschaffen we u hieronder een groot aantal algemene en specifieke tips om het onderhoud van uw winkelpand in het algemeen en uw werkplaats in het bijzonder op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen en te houden.
Hoe onderhoudt u uw bedrijfspand?
Er zijn talrijke aspecten die komen kijken bij het zo goed mogelijk onderhouden van een bedrijfspand, of in uw situatie een fietsenwinkel. Wilt u uw winkelpand optimaal onderhouden, probeer dan opvolging te geven aan zo veel mogelijk van de volgende dertien tips:
- Is er eens een defect aan een apparaat? Repareer het dan zo snel mogelijk.
- Vervang kapotte of niet functionerende lampen meteen.
- Pak eventuele vochtproblemen, verstoppingen of lekkages snel aan.
- Zorg ervoor dat de muren altijd netjes geschilderd of behangen zijn en maak ze vaak genoeg stofvrij.
- Houd eventueel houtwerk binnen en buiten goed bij. Dat kan bijvoorbeeld via schilderwerk, impregnatie en/of andere vormen van houtbehandeling.
- Let op elementen als leuningen, scharnieren, kranen en deurknoppen en zorg dat deze elementen altijd stevig vast zitten.
- Houd een eventueel aanwezige tuin of oprit netjes. Verwijder onkruid en maak af en toe de tegels schoon.
- Is er sprake van een matige isolatie? Investeer dan in bijvoorbeeld nieuwe ramen, deuren, kozijnen en/of isolatiematerialen. Het is hierbij verstandig voor kwalitatief goede en langdurige oplossingen te gaan. Over de lange termijn heeft u daar namelijk het meeste profijt van.
- Draag zorg voor een jaarlijkse onderhoudsinspectie van de cv-ketel.
- Zorg goed voor uw ventilatiesysteem en de airconditioning. Jaarlijks onderhoud hiervan is zeker aan te raden. Zo blijft het binnenklimaat zo aangenaam mogelijk.
- Laat periodiek het dak en eventuele dakgoten inspecteren, schoonmaken en zo nodig repareren.
- Zorg voor de aanwezigheid van een rookmelder en een koolmonoxidemelder (ook wel CO-melder genoemd) in het winkelpand. Dit geeft enerzijds een veilig gevoel aan alle aanwezigen in het pand, en aan de andere kant voorkomt het snel signaleren van rook of koolmonoxide verdere problemen.
- En zorg er tenslotte natuurlijk voor dat het pand altijd schoon en opgeruimd is.
Uiteraard kunt u sommige van de hierboven genoemde taken het best uitbesteden aan een externe deskundige. Een groot voordeel van het inzetten van een extern bedrijf is dat de taken normaliter uitstekend en grondig worden uitgevoerd.
Verder is het, om ervoor te zorgen dat u vooral wat betreft jaarlijks onderhoud niets vergeet, aan te raden om een kalender of een checklist bij te houden. Zo herinnert u zichzelf er tijdig aan om iemand in te schakelen voor periodieke inspecties en onderhoudswerkzaamheden.
Wie is waarvoor verantwoordelijk bij het bedrijfspandonderhoud?
Het is voor u goed om te weten dat u misschien niet zelf verantwoordelijk bent voor alle hierboven genoemde taken die bij het onderhoud komen kijken. Vooral als u een bedrijfsruimte huurt ligt de verantwoordelijkheid mogelijk niet bij u. Een huurder heeft immers doorgaans slechts de taak het ‘kleine’ onderhoud op zich te nemen. Daar vallen bijvoorbeeld het vervangen van lampen, het verven van binnenmuren en het (laten) uitvoeren van reinigingswerkzaamheden onder. Het behoort dan tot de taken van de verhuurder om het grote onderhoud voor zijn of haar rekening te nemen, zoals onder meer reparaties en renovaties die een grotere impact met zich meebrengen. In het huurcontract vindt u wellicht meer specifieke informatie over deze verantwoordelijkheden. Als u zelf de eigenaar bent van uw bedrijfsruimte, dan bent u uiteraard volledig verantwoordelijk voor alle mogelijke onderhoudswerkzaamheden.
Adviezen over het onderhouden van uw werkplaats
De werkplaats vormt een van de belangrijkste onderdelen van een rijwielhandel. Dit is bij uitstek de plek waar u en uw medewerkers veilig, comfortabel en het liefst ook snel reparaties en werkzaamheden moeten kunnen uitvoeren. In een schone, veilige en keurig onderhouden werkplaats lukt dat vanzelfsprekend het best. Extra voordeel van een consequent goed onderhoud is dat eventuele gebreken en defecten snel aan het licht komen. Hierdoor krijgt u ook meteen de gelegenheid een dergelijk defect te verhelpen en zo een bron van ongemak op te lossen.
Een andere reden waarom het onderhoud in de werkplaats extra aandacht verdient is dat er in de werkplaats volop met onder meer olie, gereedschappen, machines en natuurlijk fietsen wordt gewerkt. Hieronder leest u dan ook een aantal gedetailleerde adviezen wat betreft dit werkplaatsonderhoud:
- Zorg voor een logische inrichting en indeling van de werkplaats. Er moet altijd ruimschoots genoeg ruimte zijn om te lopen en uiteraard de werkzaamheden uit te voeren. Bij voorkeur zijn de meest essentiële gereedschappen altijd dichtbij en vanzelfsprekend keurig gerangschikt. Zo wordt het mogelijk om veilig, efficiënt en snel te werken. Daarnaast is het onderhoud in een goed geordende werkplaats makkelijker bij te houden.
- Ruim het liefst na afloop van elke reparatie, maar zeker na elke werkdag, de werkplaats op. Zet alle attributen weer op hun plek en ruim al het rondslingerende afval op. Zo houdt u uw werkplaats overzichtelijk en geordend. Zonder spullen op de grond kan er bovendien veiliger gewerkt worden en worden soms ook bijkomende problemen (zoals fietswielen die beschadigen of vuil worden) voorkomen.
- Zodra de werkplaats opgeruimd is kan er pas echt goed worden schoongemaakt. Zorg ervoor dat dit ook daadwerkelijk vaak genoeg gebeurt. Pak de schoonmaak van de werkplaats grondig en slim aan. Veeg bijvoorbeeld eerst met een bezem het achtergebleven vuil weg van de vloer en ga er daarna met een stofzuiger overheen. Gebruik voor de meer verfijnde schoonmaakklussen aan machines, gereedschappen, de werkbank, kasten, de vloer en de muren vervolgens precies de juiste reinigingsmiddelen. De volgende tips kunnen we u hierover meegeven:
- Gebruik reinigingspapier met een ontvettingsmiddel om vetvlekken te verwijderen.
- Gebruik voor ongewenst vocht goede poetsdoeken en/of -rollen, of sterke absorptiemiddelen.
- Gebruik een deugdelijk antikleefmiddel wanneer er iets moet worden losgemaakt.
- Gebruik goede en veilige (en huidvriendelijke) handreiniging om hardnekkige resten van vet, lijm olie en teer te elimineren.
- Gebruik speciale machine- en onderdelenreinigers voor het schoonmaken van machines.
- Gebruik een hogedrukspuit voor hardnekkige vlekken aan de vloeren of muren.
- Gebruik voor overige viezigheid een kwalitatief uitstekend (industrieel) reinigingsmiddel. - Zorg dat u permanent genoeg reinigingsproducten in uw winkelpand heeft en dat deze op een vaste plek zijn opgeborgen.
- Maak met uw werknemers duidelijke afspraken wie wanneer waarvoor verantwoordelijk is met betrekking tot het onderhoud en de schoonmaak. Een extern schoonmaakbedrijf inschakelen is natuurlijk ook mogelijk.
- Ventileer de werkplaats met regelmaat. Kou en vooral vocht kunnen namelijk voor roestvorming zorgen aan gereedschappen.
- Loop af en toe uw werkplaats langs om nog eens na te gaan welke materialen u er eigenlijk hebt. Komt u spullen tegen die nagenoeg nooit gebruikt worden? Doe deze dan van de hand of berg ze op in een opslagplaats.