VAUDE's eigen Green Shape-standaard voor milieuvriendelijke
outdoorproducten heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: Een externe
adviesraad bestaande uit zes gerenommeerde experts geeft het
outdoorbedrijf nu professioneel advies over alle Green Shapeonderwerpen. Zij zorgen ervoor, dat de criteria op het hoogste niveau
verder worden ontwikkeld en aan de strengste specificaties in de
textielindustrie voldoen. In de volgende stap moet Green Shape externe
accreditatie verkrijgen.
Sinds VAUDE in 2010 haar eigen Green Shape-label voor duurzaam textiel
introduceerde is er veel gebeurd. Het aandeel VAUDE Green Shape-producten
neemt voortdurend toe en omvat tegenwoordig het merendeel van alle producten.
De strenge eisen worden continu aangescherpt en uitgebreid naar de gehele
productlevenscyclus. Zo is bijvoorbeeld de toets op repareerbaarheid als extra
criterium ingevoerd. De nieuwste Green Shape-versie bevat uitgebreide updates,
die sinds de zomercollectie van 2022 van kracht zijn. Naast een aanscherping van
de voor Green Shape toegelaten certificaten voor leveranciers en materialen, moet
nu ook elk Green Shape product voor méér dan 50% uit gerecyclede of organische
materialen bestaan. Deze eisen maken deel uit van de ambitieuze
klimaatdoelstellingen van VAUDE, die een aanzienlijke vermindering van de
CO2-emissies in de supply chain voorschrijven.
“Green Shape is één van de centrale bouwstenen op weg de ecologische
voetafdruk van onze producten continu te verkleinen. Daarom leggen we de lat
steeds hoger en hechten we veel belang aan externe, onafhankelijke
ondersteuning", legt Hilke Patzwall, VAUDE CSR Manager uit.
Externe Green Shape adviesraad zorgt voor onafhankelijke expertise
Om de objectiviteit en geloofwaardigheid van Green Shape verder te versterken,
is er nu een adviesraad van zes onafhankelijke experts opgericht, die hun
diepgaande expertise op het gebied van milieubescherming, wetenschap, supply
chain, klanten (handel en consumenten), het publiek / het maatschappelijk
middenveld inbrengen: Anna Rodewald (GreenroomVoice), Fabian Nendza (Frilufts
Retail Europe AB en Globetrotter Ausrüstung), Marco Weichert (Weichert
Agencies), Prof. Dr. Martin Führ (Hochschule Darmstadt), Dr. Maximilian Hempel
(Deutsche Bundesstiftung Umwelt DBU) en Rebecca Tauer (WWF Deutschland).
Daarmee vertegenwoordigt de commissie alle belangrijke stakeholdergroepen die
betrokken zijn bij duurzame outdoorproducten. In regelmatige technische reviews
gaat de adviesraad in op de criteria, processen en procedures van Green Shape
en zorgt ervoor dat de standaard op het hoogste niveau verder wordt ontwikkeld.
De eerste bijeenkomst van de Green Shape adviesraad met VAUDE –
Antje von Dewitz (CEO), Uwe Gottschalk (Product Management), Jan Lorch (Sales
& CSR Management) en Hilke Patzwall (Sustainability Manager) – heeft inmiddels
al plaatsgevonden. Daarbij stonden ook de eerste inhoudelijke discussies al op de
agenda. “Het was een zeer productieve en goed onderbouwde uitwisseling. We
verheugen ons al op verdere samenwerking met deze groep experts die – net als
wij – gedreven zijn om dingen voor elkaar te krijgen, uitdagingen aan te gaan en
innovatieve oplossingen voor de toekomst te vinden”, aldus Hilke Patzwall.
Externe normbepaler
Om de geloofwaardigheid van Green Shape niet alleen professioneel en
inhoudelijk, maar ook qua structuur te vergroten, neemt het bedrijf Arqum,
maatschappij voor arbeidsveiligheid, kwaliteits- en milieubeheer mbH, vanaf nu
de rol van normbepaler op zich – onafhankelijk van VAUDE. Daarmee wordt
gegarandeerd, dat VAUDE niet tegelijkertijd de processen en criteria van de Green
Shape Standard vaststelt en gebruikt, maar dat de rollen duidelijk gescheiden zijn.
Dit schept onafhankelijkheid en versterkt de geloofwaardigheid van de standaard.
Consumenten vertrouwen op bedrijfszegels
Steeds meer consumenten hechten belang aan verantwoord winkelen.
Tegelijkertijd wordt – zeker van de jonge Generatie Z – van bedrijven verwacht
hun verantwoordelijkheid te nemen en te bewijzen (volgens het onderzoek
“Meaningful Brands 2021”). Overeenkomstig worden duurzaamheidszegels dan
ook steeds belangrijker, omdat ze een oriëntatie bieden en vaak ook relevant zijn
voor de aankoopbeslissing. Dit toont aan dat consumenten veel vertrouwen
hebben in bedrijfseigen labels zoals Green Shape. 85 procent vindt een
bedrijfseigen zegel minstens zo geloofwaardig of aanzienlijk geloofwaardiger dan
andere zegels (deze resultaten zijn afkomstig van een representatieve
gegevensverzameling door Appinio in opdracht van Vaude, verzameld in juni
2022). "Dit is een prachtige bevestiging van onze inzet en weerspiegelt ook wat
ons wordt verteld door de vakhandel", aldus Hilke Patzwall.
Green Shape
Green Shape is VAUDE's eigen standaard voor duurzame outdoorproducten, die
in 2010 werd geïntroduceerd omdat er tot op heden geen overkoepelend, strikt
beoordelingssysteem voor textiel bestond. Green Shape staat voor functionele,
milieuvriendelijke producten gemaakt van duurzame materialen en eerlijke productie. De
strikte criteria worden voortdurend gecontroleerd en omvatten de hele levenscyclus, van
het ontwerp van de producten via de fabricage van de materialen, de productie, het gebruik,
het onderhoud en de reparatie tot de recycling.