Ook al heb je een goed lopende fietsenzaak, het blijft belangrijk om de marktontwikkelingen te volgen en deze te projecteren op het (potentiële) klantenbestand en na te gaan of je iets moet doen aan je concept. Nu corona achter de rug is, is het zaak om af te wegen hoe je als fietsenzaak verder gaat.
Tekst: Harrie Linssen
De redactie van BikeBusiness sprak met Philippe van Eekhout, CEO van Velodome en bevlogen fietsliefhebber. “Toen de markt na de corona periode stabiliseerde zagen we een toename in het ontstaan van grote spelers. We stonden voor de keuze om hierin mee te gaan of zelf groter worden.”
Achtergrond
Philippe: “ Velodome is opgestart in 2013 met vestigingen in Berghem, Brasschaat, Beveren en Brussel. Om ook vestigingen te hebben in West-Vlaanderen zijn we ca. een jaar geleden een joint venture aangegaan met Cool Electro Cycle onder een gezamenlijke commerciële naam Raida. Daarna hebben we er een derde partij bij betrokken, Bicyclic die toen vijf vestigingen hadden in Wallonië. Daarmee hadden we in België 22 filialen in 6 Belgische provincies. Met deze constructie behaalden we 40 miljoen omzet. Met een aandeel van ieder 33% (Velodome, CEC en Bicyclic) in Raida was het de bedoeling onder die naam verder uit te breiden en meer winkels te openen.”
Verschillen
“Hoewel het een succesvol jaar was en de partijen dezelfde ideeën hadden bleken er toch wat verschillen in inzicht, bijvoorbeeld in de marketing en efficiency. Daarom hebben we besloten om ons toch weer op te splitsen. Bicyclic is als eerste uitgestapt en wij van Velodome daarna. CEC is overgebleven en bestaat verder onder de naam Raida.”
Velodome en Fietsfabriek
“We zijn dus verdergegaan onder onze eigen naam Velodome met drie filialen die meer op recreatie zijn gericht. Het zijn zaken die die modern en vernieuwend zijn, met een Brasserie erbij en bieden echte beleving. Daarnaast hebben we vorig jaar de ‘Fietsfabriek’ overgenomen. ‘Fietsfabriek’ is het geesteskind van Wim Deroover, een man met een uitgesproken passie voor mountainbiken. en die in 2014 zijn eerste zaak opende in Aarschot. Deze eenmanszaak groeide snel met een deskundig team van verkopers en techniekers. In april 2022 werd een tweede zaak geopend in Tienen. De ‘Fietsfabriek’ bestaat nu feitelijk onder de naam Velodome. De omschakeling om samen tot één bedrijf te komen loopt goed. Niet alleen wijzelf maar ook de markt en onze klanten moeten daaraan wennen. Onze internetsite wordt daar binnenkort ook op aangepast.”
Team
“In totaal hebben we 30-35 mensen in dienst. Personeel is tegenwoordig wel een knelpunt, het is moeilijk om aan voldoende gekwalificeerd personeel te komen en we moeten dus vissen uit een grote vijver. Daar komt bij dat we ontzettend veel behoefte hebben aan techniekers die echt gearrangeerd met dit vak bezig willen zijn. Het niveau van de huidige praktijkopleiding sluit niet altijd aan bij datgene wat we nodig hebben dus we leiden mensen waar nodig ook zelf op. Daarom hebben we nog steeds toegewijde en ervaren fietsmecaniciens die voor de beste na service en deskundig advies kunnen geven.”
Corona en voorraden
“Tijdens de corona periode werden veel fietsen verkocht en ontstonden er in eerste instantie tekorten zowel in fietsen als onderdelen. Gebaseerd op de topverkopen, bestelden veel zaken volop fietsen en onderdelen. Fabrikanten schroefden hun productie in hoog tempo op om deze tekorten aan te vullen. Na de corona zwakten de verkopen af. Wat we nu zien is dat veel zaken met (te) grote voorraden die ze moeten zien af te bouwen. Er zijn gewoon teveel fietsen en die moeten weg. Fabrikanten en leveranciers bieden daarbij grote kortingen en organiseren speciale acties om dat te ondersteunen. Dat is een zeer moeilijk proces en dat gaat zeker gevolgen krijgen. De marges staan onder druk en wat we zeker moeten voorkomen is dat we fietsen voor dumpprijzen moeten gaan verkopen, daar is niemand mee gediend. Het blijft daarom belangrijk om de markt en de behoeftes binnen de eigen regio’s goed te volgen en daar verstandig op in te kopen. Zo voorkom je voorraden waar je mee blijft zitten.”
Sterke punten
“Eén van de sterke troeven die we in handen hebben is de Speedpedelec, de meest ideale fiets als vervanger van de auto. Daarbij worden we geholpen door het fiscale voordeel in combinatie met lease. Daardoor is verkoop zeer succesvol. We verkopen veel Speedpedelecs van het Zwitserse kwaliteitsmerk Stromer. We zijn daar 10 jaar geleden als eerste mee begonnen en we hebben in die 10 jaar een enorme know-how opgebouwd. Ik durf te stellen dat we met de verkoop van Speedpedelec bij de grootste van de wereld zijn.” “Daarnaast zijn onze werkplaatsen ons atelier, het hart van onze fietsenbedrijven. Fietsen verkopen kan iedereen maar een goede werkplaats waar het onderhoud en reparaties worden uitgevoerd bepalen uiteindelijk, ook via mond-tot-mond reclame of onze klanten terugkomen. Uiteraard worden er de nodige fietsen op internet aangeboden maar service en onderhoud moeten dan maar door ‘een fietsenmaker’ worden gedaan. Nog afgezien van het feit dat je voor sommige merken special tools nodig hebt of software om storingen op te sporen is het niet fair alleen de winst op het verkoopvolume op te strijken en juist de belangrijkste functie van een fietsenzaak aan anderen over te laten. Ik krijg wel eens verzoeken, ook van hele dure merken, om onderhoud en servicebeurten uit te voeren, maar daar ga ik gewoon niet aan beginnen.”
Marketing
“Onze doelgroepen weten welk assortiment we aanbieden. Toch blijven we werken aan onze naamsbekendheid, niet op de traditionele manier zoals in krantjes maar door bijvoorbeeld zelf evenementen te organiseren, van wekelijkse ritten met MTB’s of koersfietsen tot architecturale ritten met stads e-bikes. Deze manier van zichtbaar zijn komt weer terug. We hebben daarom ook een eigen communicatie- en eventmanager in dienst die de trends in de gaten houdt en zich richt op manieren om onze doelgroepen te bereiken”
Toekomst
“Voor de toekomst voorzie ik nog steeds een groei, met name in het e-bike segment. De e-bike wordt steeds meer voor het woon-werkverkeer. Ook de z.g. cargo fietsen zoals de longtail zijn succesvol. De rest wordt alsmaar minder. Zo heb ik wat vraagtekens bij de afzet van fietsen in het sportieve segment zoals ABT’s. Ik zie ook grote spelers op de markt die proberen steeds meer zaken op te kopen. Een trend die doorbroken moet worden is de immense prijsverhogingen van fietsen. Er wordt al snel gezegd dat dat te wijten is aan de prijzen van grondstoffen en de transportkosten maar daarmee zijn de verhogingen maar ten dele te verklaren. Het lijkt gewoon een verdienmodel van fabrikanten. Een paar fietsmerken hebben trouwens al twee keer een prijsdaling doorgevoerd.”
Velodome biedt de hedendaagse fietser een met kennis en zorg samengesteld assortiment van premium fietsen zoals Speedpedelecs en e-bikes inclusief de nodige wieleraccessoires. “Ik voorzie dat 2024 een z.g. schakeljaar wordt waarin we keuzes moeten maken zodat het jaar 2025 meer stabiliteit en rust in de tent gaat brengen. Wat voor ons voorop blijft staan is het plezier dat we beleven aan onze liefde voor fietsen en het beste voor onze klanten!” besluit Philippe.
Velodome, vestigingen in Berchem, Brasschaat, Beveren, Aarschot en Tienen; www.Velodome.cc; www.fietsfabriek.be