De verbouwplannen van Louis Verwimp om de verwerking van inkomende goederen nog beter te stroomlijnen worden versneld opgepakt. Dit komt mede door de uitbreiding van een naastgelegen bedrijf. In de loop van 2021 wordt het magazijn van Louis Verwimp BV uitgebreid met een 12 meter hoge hal.
Het is tekenend voor de groei die de Brabantse grossier doormaakt. De historie die door de jaren heen opgebouwd is, krijgt volgens directeur Louis Verwimp een volgend hoofdstuk. “Een hoofdstuk dat past bij de toekomst en waarin we nog sneller en beter op de wensen van onze klanten willen inspelen. Daarom hebben we een verbouwing gepland en werken we intern aan een nog betere verwerking van de vele orders. Bovendien gaan we de diverse vervoerders, waarmee we samenwerken, beter toegang te verschaffen op de Vest in Valkenswaard.”
Draagvlak voor vernieuwingen
Verwimp erkent dat je gedurende 50 jaar van organische groei in personeel en omzet, het ontwikkelen van nieuwe markten en uitbreiding in assortimenten vanzelf tegen de limieten van je onderneming kan aanlopen. “Denk daarbij aan bestaande interne procedures, of zelfs het ontbreken ervan, verouderde inrichting van het magazijn en werkplekken en de algehele behoefte aan opfrissen en vernieuwen van de onderneming,” aldus Verwimp. “Nieuwe klantwensen, snel groeiende web-based verkopen, betere IT mogelijkheden en een groeiende behoefte naar heldere inzichten in de financiële en goederenstromen creëren daarbij het draagvlak voor deze vernieuwingen.”
80% reductie door integraal locatie-beheer Al sinds 2019 is Verwimp actief bezig met het in praktijk brengen van aanpassingen en het einde daarvan is nog niet in zicht. “Logistiek gaat er veel veranderen. We zijn vooruitstrevend en bereiden ons voor op de toekomst om nog meer pakketten te kunnen verwerken en nog meer fietsen bij de klant te krijgen,” zeggen Eric Lambeck en Frans Gielen, beide specialisten uit de logistieke branche en met een kloppend wielerhart. “Invoeren van integraal locatie-beheer vormde de basis voor reeds gedane aanpassingen in de processen voor goederenontvangst, inruimen en aanvullen, orderpicking en voorraadbeheer. Het resultaat hiervan is een reductie van onze pickfouten, mancomeldingen en voorraadverschillen met circa 80%.”
SSCC-codering geruisloos integreren Daarnaast werden processen ingericht voor een geautomatiseerde registratie en verwerking van retour- en garantieopdrachten en inkoopretouren. “Op dit moment leggen we de laatste hand aan de herinrichting van onze inpakafdeling,” vervolgt Lambeck. “Niet alleen de werkplekken worden geheel vernieuwd, maar ook gebruiken we dit moment om de inhoud per uitgaande collo te gaan registreren middels SSCC-codering van de pakketten en pallets.” Dit geeft volgens Gielen, zowel hunzelf als de ontvanger, helder inzicht in de inhoud van de colli en een snelle verwerking bij ontvangst en adequate reactie bij schade of vermissing. “In de loop van dit voorjaar zal deze functie geruisloos geïntegreerd worden in onze dienstverlening.”
Handling opslag fietsen en grote producten verlichten Een beetje gedwongen door uitbreiding van de buurman zijn de plannen om een betere handling van binnenkomende goederen te realiseren bij Verwimp in een versnelling geraakt. “We gaan aan de voorzijde van ons pand een 12 meter hoge hal realiseren met laad- en losfaciliteiten voor 2 opleggers,” laat Verwimp weten. “Opslag van fietsen en grote producten in deze nieuwe hal moet de handling van deze goederen enorm gaan verlichten. Ook hierbij worden omgeving, milieu en ergonomie vanaf het begin in de ontwikkeling van de plannen meegenomen. Wij zijn als Brabantse werkgever steeds betrokken bij onze omgeving, de veiligheid en gezondheid van onze medewerkers en zullen blijven werken aan een toekomstbestendige ontwikkeling van ons bedrijf.”