Hermann Hartje KG is één van de toonaangevende Europese groothandelaren en producenten van o.a. fietsen en fietsaccessoires. Eén van de topmerken die Hartje voert zijn fietsen van het merk Victoria. Bikes Business had onlangs een interview met de Brand Manager van Victoria, Thomas Goebel.
Positie
Op de vraag naar de positie van Victoria antwoordde Thomas Goebel: “Victoria is een merk van het Duitse Hermann Hartje KG. De fietsen worden uitsluitend verkocht via erkende dealers. In Nederland gebeurt dit sinds 2006, toen er een verkoopkantoor in Zutphen opgericht is. “Met de moderne e-bikes staat het merk bekend om een hoog niveau van comfort en geschiktheid voor dagelijks gebruik. Als gevolg van de multi-merkenstrategie van Hermann Hartje KG met tal van andere merken en oriëntaties, richt Victoria
zich op de 3 segmenten Allroad/SUV, Trekking en City/ Urban.” Met een sterke focus op comfort en veelzijdigheid is dan ook onze pay-off: ‘The comfort utility brand’
Missie
“Victoria richt zich op het ontwerpen van doordachte, functionele en innovatieve fietsen die altijd een oplossingsgerichte benadering bieden zoals bijvoorbeeld de ondersteuning en het bereik voor lange ritten alsmede de bijzonder comfortabele en ergonomisch geoptimaliseerde zitpositie voor dagelijks
gebruik. Met deze missie ontwikkelt het merk zich voortdurend, ook in termen van het winnen van marktaandeel.”
Nieuwe namen
In modeljaar 2023 heeft Victoria een nieuwe naamgeving geïntroduceerd voor haar fietsen. Deze nieuwe namen zijn een verwijzing naar het gebruiksdoel en/of eigenschappen van de fiets. Zo verwijst de nieuwe naam UTILYON naar ‘Utility’, ofwel ‘gebruiksgemak & veelzijdigheid’ En de naam voor de vouwfiets ‘SCALYO’ is een samentrekking van het engelse ‘Scale’ en ‘Vario’. En de trekking fietsen zijn ‘TRESALO’ genoemd, wat een duidelijke verwijzing is naar het trekking segment. Elk type wordt gevolgd door een nummer, waarbij een even nummer een derailleur fiets is en een oneven nummer een fiets met een versnellingsnaaf
USP’s
“Met innovatieve concepten zoals de volledig geveerde wave modellen SUV PARCOURS of de carbon all-road serie FYBRON streeft Victoria een modern design na. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed om het de rijder zo comfortabel mogelijk te maken, met veel comfort verhogende onderdelen. Qua framevormen zijn er in vrijwel alle modellen wave frames (het meest populair met een lage instap), trapezium en heren modellen beschikbaar in meerdere maatvoeringen.
Innovatieve techniek
“Het allroad/SUV fietssegment is het nieuwste in het hele Victoria programma en omvat drie series, die verkrijgbaar zijn met voorvering (AVYON) of full suspension (PARCOURS) en in een lichtgewicht carbon uitvoering (FYBRON). Als vierde serie is er nu een allroad variant (UTILYON) met Bosch dual battery voor een langere range. Victoria heeft voor het City/Urban segment twee series: de CYSALO (voormalige E-trekking serie), die opnieuw zijn ontworpen voor 2024. Met een zeer goede prijs-prestatie verhouding vertegenwoordigen deze fietsen de instapmodellen in het e-bike segment. Nieuw ontwikkelde frames met een modern design en met het gedeeltelijk geïntegreerde Bosch Smart Systemen PowerPacks. De SCALYO vouwfiets daarentegen, (met brede 20” wielen), zal de serie uitbreiden met een nieuwe
variant van de compacte Bosch Performance Line SX motor en met een kleine CompactTube 400 accu, wat deze fiets nog lichter maakt. Het segment van de trekking e-bikes is strikt verdeeld in de MANOC-premium modellen, die geschikt zijn voor fietstochten en daarbij een maximaal toelaatbaar gewicht hebben van 170 kg en allemaal uitgerust zijn met hoogwaardige componenten en riemaandrijving. De TRESALO-modellen zijn er voor de alledaagse rijders.”
Samenwerking met dealers
Partnerschap met dealers zit diep in het DNA verweven bij Hartje. Het bedrijf staat bekend om een brede serviceafdeling en goede samenwerking met haar dealers. Ook op het gebied van verkoopondersteuning is dit het geval, er zijn verschillende mogelijkheden met betrekking tot Point Of Sale materialen voor een optimale merkbeleving in de winkel. Hartje investeert ook in lead generation ten gunste van de dealer. Daarom werkt men samen met een gespecialiseerd bedrijf op het gebied van social media, om zo
gericht consumenten richting haar dealers te leiden. Dit gebeurt middels een uitgekiende social media advertentiecampagne via de meest relevante kanalen. Eenmaal bij de dealer, kan deze de Victoria naar keuze adviseren, zodat de klant optimaal geniet van optimaal fietsplezier.•