Herstel van gebruikte e-bike accu’s is in opkomst. Steeds vaker kiezen consumenten ervoor hun fietsaccu een tweede even te geven. Ondanks de groeiende populariteit laten sommige rijwielhandelaren revisie links liggen en kiezen ze er in plaats daarvan bewust voor om alleen nieuwe e-bikes en accu’s te verkopen als een klant zich meldt met een oude e-bike. Nieuwverkoop lijkt voor veel merkdealers de meest logische keuze, maar dat beeld is langzaam aan het veranderen vanwege de vraag naar meer duurzame en betaalbare alternatieven.
Klant op zoek naar alternatief
Deze traditionele benadering heeft ervoor gezorgd dat een deel van de consumenten is uitgeweken naar meer betaalbare alternatieven. Daarvoor zijn diverse redenen aan te wijzen:
- Een groot gedeelte van de gebruikers is na vijf jaar nog zeer tevreden met de fiets die enkele jaren geleden voor een paar duizend euro aangeschaft is. In tegenstelling tot de accu zijn veel andere onderdelen van de fiets minder onderhevig aan slijtage. Daar naast zijn veel oudere accu-modellen niet meer nieuw verkrijgbaar terwijl de fiets nog in prima conditie is.
- Er is ook een grote groep die niet de financiële mogelijkheden heeft om iedere vier à vijf jaar een nieuwe fiets (à 2.000-3.000 euro) of accu (à 500-1.000 euro) aan te schaffen.
- Fietsers die hun e-bike intensief gebruiken voor langere afstanden zijn vaak teleurgesteld in de actieradius van de originele accu, waarbij er geen mogelijkheid bestaat om de accu in grotere uitvoering te kopen. En als een upgrade wel mogelijk is, dan moet daar flink voor worden betaald. Bij revisie bestaat vrijwel altijd de mogelijkheid om de oorspronkelijke capaciteit van de accu uit te breiden, zonder dat de prijs significant toeneemt.
- De doelgroep voor e-bikes is in de afgelopen tien jaar steeds breder geworden en de gemiddelde e-bikegebruiker is gewend om vaker aankopen online te doen. Met name 50-plussers werden de laatste jaren steeds handiger en vertrouwder met online kopen. Prijzen zijn via diverse vergelijkingswebsites eenvoudig te vergelijken. Het idee dat klant toch liever bij de officiële dealer koopt en daarvoor meer wil betalen is inmiddels een beetje achterhaald. Bij de aankoop van een nieuwe accu of fiets informeren veel consumenten zich vooraf goed en vaak wordt de definitieve beslissing ook niet in de winkel gemaakt. Die wordt vaak even uitgesteld om thuis te overleggen. Het gaat immers om een forse investering in een markt met veel concurrentie. Een korte zoektocht online biedt aantrekkelijke alternatieven waar de officiële dealer in zijn winkel moeilijk mee kan concurreren.
- Consumenten komen niet enkel naar de showroom om een nieuwe e-bike uit te zoeken. Veel mensen zien de rijwielhandel als eerste aanspreekpunt als er iets mis is met hun fiets. Met de opkomst van de e-bike worden de vraagstukken steeds complexer, omdat er ook kennis over batterij-techniek en elektronica bij komt kijken. Omdat de kennis van dit technisch gecompliceerde product vaak niet intern aanwezig is bij de vakhandel, wordt uitgeweken naar gespecialiseerde revisiebedrijven. Veel rijwielhandelaren bieden revisie inmiddels aan als extra service, vanwege de toegenomen roep om hulp bij accuproblemen.
Soms revisie, soms nieuw
Het aanbieden van zowel nieuw als revisie biedt enorme mogelijkheden voor de rijwielhandelaar die zijn doelgroep wil verbreden en bestaande klanten langer wil binden. Voor de klant biedt revisie met name financieel een groot voordeel en ook voor de verkoper zijn de marges voor veel modellen aantrekkelijk en vergelijkbaar met die van een nieuw product. Er zal een grote groep klanten blijven die zich prettiger voelt bij de voordelen van nieuw, waardoor er altijd consumenten zullen zijn die elke vijf jaar iets nieuws willen. Ondanks dat revisie in veel gevallen een uitstekend alternatief is voor nieuw, is het ook niet altijd de meest verstandige optie. Sommige fietsers vinden de investering in een verouderde fiets te groot of ze fietsen slechts korte afstanden voor recreatief gebruik. In andere situaties is revisie simpelweg niet mogelijk, bijvoorbeeld door interne beveiligingen of zware beschadiging aan de behuizing of de printplaat.
Het imagoprobleem van revisie
Voor professionals in de rijwielbranche is betrouwbaarheid en veiligheid een belangrijk criterium als het gaat om accuverkoop. Op dat gebied zijn er dan ook vraagtekens. Revisie kampt bijvoorbeeld nog steeds met een imagoprobleem door een gebrek aan professionaliteit in het verleden: lange reparatietijden, beperkte garantie en het ontbreken van een universele kwaliteitsstandaard. Daarbij is er tot op heden voor revisiebedrijven geen accreditatie en keurmerk, waardoor iedereen zich een revisiebedrijf kan noemen. Zo is het voor de vakhandel onmogelijk om de kwaliteit van een gereviseerde accu te beoordelen. Er was dan ook geen gevestigde naam in de rijwielbranche die zijn naam aan revisie wilde verbinden. Daar kwam verandering in toen BOVAG actief onderzoek ging doen naar de diverse aanbieders van revisie in Nederland.
Samenwerking met BOVAG
Branchevereniging BOVAG stelde twee jaar geleden vast dat er vanuit de markt ontzettend veel vraag was naar een specialist op accureparatie/revisiegebied. Na uitvoerig onderzoek bij reparateurs/revisiebedrijven kwam BOVAG tot de conclusie dat er veel ruimte was voor verbetering. Heskon was destijds het eerste bedrijf dat op accugebied voldeed aan de standaard van BOVAG. Beide organisaties vonden elkaar in een samenwerking en BOVAG nam uiteindelijk zelfs een aandeel in het revisiebedrijf. Via het nieuwe online platform BOVAG Fietsaccurevisie kunnen BOVAG-leden hun klanten gereviseerde accu’s met twee jaar volledige garantie aanbieden. Revisie doet hierdoor niet onder voor nieuw. BOVAG stimuleert hiermee rijwielhandelaren om revisie als extra service aan te bieden naast de verkoop van nieuwe accu’s en e-bikes, waardoor leden hun bestaande klanten langer kunnen binden en een bredere doelgroep aanspreken. Voor Heskon betekent de samenwerking met de brancheorganisatie dat fietsaccurevisie definitief een podium heeft gekregen.
Specialist op accugebied
Heskon is een relatief jong bedrijf dat in korte tijd een razendsnelle ontwikkeling heeft doorgemaakt en inmiddels een bekende naam is binnen de rijwielbranche. In 2018 is men zelfstandig gestart met het herstel van gebruikte e-bike-accu’s. Een jaar later werd de overstap naar de Duitse markt gemaakt en sinds maart 2021 is Heskon gevestigd in een nieuw repair centre aan de Ringbaan-Oost in Tilburg, waar dagelijks meer dan veertig medewerkers aan het werk zijn.
Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van fietsaccu revisie voor uw bedrijf?
Bezoek www.heskon.nl of neem contact op via info@heskon.nl en vraag een account aan. Na het aanmelden van een accu voor revisie, kan deze de volgende werkdag al worden opgehaald en binnen twee weken als nieuw afgeleverd worden op uw zakelijke adres.