De fietsaccu is de afgelopen jaren vaak onderwerp van discussie geweest. Met name de slechte accuprestaties en beperkte levensduur worden door mensen met een e-bike als teleurstellend ervaren. Er rijden ondertussen al meer dan twee miljoen e-bikes rond in Nederland, waarvan een aanzienlijk deel wel eens accuproblemen heeft. Deze problemen komen dikwijls voort uit onduidelijkheid over het onderhoud en de levensduur van de accu. Voor velen is het niet helder dat goed onderhoud essentieel is voor de levensduur van een fietsaccu. De informatievoorziening van fabrikanten laat soms te wensen over, waardoor er bij de consument een hoop onduidelijkheid en teleurstelling ontstaat.
Voor de vakhandel is het een wezenlijk probleem dat klanten regelmatig met technische vragen of klachten over de fietsaccu langskomen. Het is goed voor te stellen dat zelfs de meest ervaren rijwielhandel de benodigde kennis niet paraat heeft, aangezien de techniek rondom de batterij een heel aparte tak van sport is. Het is echter wel belangrijk om de klant juist te informeren en daarmee onnodige frustraties en problemen met het duurste onderdeel van de fiets te voorkomen.
Een overzicht van veelgestelde vragen over de fietsaccu met uitgebreid antwoord om klanten zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen:
Hoeveel kilometer kan ik fietsen met mijn fietsaccu?
Helaas is er geen eenvoudig antwoord op deze vraag. De actieradius is afhankelijk van verschillende factoren, waardoor het niet mogelijk is om een exacte indicatie van de afstand in kilometers te geven. De actieradius wordt voornamelijk bepaald door de capaciteit van de fietsaccu. Hoe hoger de capaciteit, hoe meer kilometers er per acculading gefietst kunnen worden. Naast de capaciteit zijn er een hoop externe factoren die de actieradius beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld: ondersteuningsniveau, bandenspanning, buitentemperatuur, gewicht van e-bike en bestuurder, rijgedrag, etc. Het onderdeel wat het moeilijkste meetbaar is, heeft de grootste invloed op de actieradius.
Dat is de mate waarin de bestuurder meetrapt met druk op de pedalen en daarmee dus eigen energie meegeeft aan de fiets. Er kan een schatting van het aantal kilometers gegeven worden, maar het is het beste om vooraf geen onrealistische verwachtingen te scheppen.
Ik kan steeds minder kilometers fietsen met mijn accu, hoe komt dit?
Dit is een probleem waar iedere e-bike gebruiker na een aantal jaren tegenaan loopt. Naarmate de accu ouder wordt, verslechteren de accuprestaties en daalt de actieradius. Dit probleem is gemakkelijk te verklaren, aangezien de energiecellen in de accu aan slijtage onderhevig zijn en hierdoor steeds minder energie kunnen opnemen. Dit is onderdeel van het verouderingsproces. Na gemiddeld 4-6 jaar zijn de cellen compleet versleten en is vervanging of revisie van de accu noodzakelijk.
Mijn accu doet niets meer, is deze nog te maken?
Als een accu niet meer functioneert kan dit meerdere oorzaken hebben. In een enkel geval kan dit door de fietsdealer met software van de fabrikant opgelost worden, maar meestal is er sprake van een technisch probleem in het Battery Management System of in (een van) de energiecellen. Of de accu nog te herstellen valt, hangt af van het onderdeel dat beschadigd is. De gemiddelde rijwielhandel heeft vaak niet de tools in huis om een exacte diagnose te stellen en is aangewezen op een specialist. Een batterij die te lang niet is opgeladen kan bijvoorbeeld vaak nog hersteld worden door een reparateur, maar een defect in de computer is doorgaans niet te repareren.
Moet ik wachten met opladen totdat mijn fietsaccu helemaal leeg is?
Door veel mensen wordt nog steeds aangenomen dat het noodzakelijk is een fietsaccu volledig leeg te rijden alvorens deze aan de lader gelegd moet worden. Deze gedachte stamt nog uit het NiMH tijdperk (NiMH was de meestgebruikte batterijtechniek voordat lithium-ion de standaard werd), vanwege het zogenaamde ‘geheugeneffect’. Het opladen van een accu die niet volledig ontladen was, zou een negatief effect hebben op de levensduur. Moderne li-ion accu’s zijn hier minder gevoelig voor en het kan geen kwaad om een accu na gebruik (ongeacht de hoeveelheid restlading) direct op te laden. Li-ion accu’s zijn voorzien van een computer (Battery Management System) die ervoor zorgt dat individuele energiecellen in de accu netjes gelijkmatig en niet te diep ontladen worden. Echter, zowel voor oudere NiMH accu’s als nieuwe li-ion accu’s geldt: te diep ontladen is schadelijk en beperkt de levensduur. Als een batterij regelmatig wordt ontladen tot onder de 10% treedt er sneller capaciteitsverlies op en daarbij is er altijd het risico van een diepteontlading. Laad de accu dus altijd tijdig op en koppel de oplader los wanneer de batterij (bijna) volledig is opgeladen.
Hoe bewaar ik mijn accu als deze voor langere tijd niet wordt gebruikt?
Wanneer een fietsaccu voor langere tijd niet wordt gebruikt (vaak in de winterperiode) is het risico op diepteontlading het grootst. Het is van belang om de fietsaccu achter te laten met genoeg restlading als de e-bike lang niet gebruikt wordt. De meeste defecten aan fietsaccu’s komen in het voorjaar (maart/april) aan het licht, wanneer de elektrische fiets na een maandenlange winterpauze weer voor het eerst wordt gebruikt. De accu is als het ware in een winterslaap beland en kan met de standaard oplader niet meer worden opgeladen, omdat het voltage van de accu door een bepaalde ondergrens is gezakt. Een goede vuistregel is om de accu tussen de 50-70% resterende acculading te bewaren als deze voor langere tijd niet gebruikt wordt. Laad de accu in de winter regelmatig even bij (een keer per maand is voldoende).
Mijn accu presteert slecht in de winter, hoe kan dit?
Veel mensen die hun e-bike het hele jaar door gebruiken verbazen zich over het verval van de accuprestaties in de winter. Temperatuur heeft een significante invloed op de actieradius van een li-ion fietsaccu. Een accu functioneert het meest optimaal tussen de 10 en 25 graden Celsius en bij meer extreme temperaturen worden de prestaties minder. Met name bij lage temperaturen neemt de interne weerstand in de cellen toe, waardoor er capaciteitsverlies optreedt. In de praktijk zal de accu dus eerder aangeven leeg te zijn. Dit wil niet per definitie zeggen dat de accu versleten of defect is, maar heeft dus te maken met het chemische proces in de accu in combinatie met de winterkou.
Is het kopen van een nieuwe accu beter dan revisie?
Wanneer een fietsaccu aan het eind van de levenscyclus is gekomen kan vaak nog maar enkele kilometers met ondersteuning gefietst worden. Men staat voor de keuze: revisie of nieuw kopen? Tot een aantal jaren geleden was het gebruikelijk om een nieuwe accu of fiets te kopen, maar door het grote prijsverschil en de toegenomen aandacht voor duurzaamheid kiezen meer consumenten ervoor om hun eigen accu een tweede leven te geven. Bij revisie (refurbishing) wordt niet de volledige accu, maar slechts de slijtageonderdelen vervangen. Wat ‘beter’ is hangt in dat geval van een aantal zaken af en het is voor een aankoopadvies van belang om klanten bewust te maken van de voor- en nadelen:
Budget:
Sommige consumenten hebben simpelweg niet de financiële mogelijkheden om elke 4 tot 6 jaar een nieuwe accu/fiets aan te schaffen. De prijzen voor een nieuwe li-ion accu lopen gemiddeld uiteen van 500 tot 1000 euro, afhankelijk van het merk en de capaciteit. Bij de instapmodellen is het prijsverschil tussen nieuw en refurbished vaak relatief klein, maar bij hogere capaciteiten loopt het verschil in prijs al gauw op tot een paar honderd euro in het voordeel van revisie. Hoewel de marges voor de vakhandel tegenwoordig nauwelijks verschillen tussen nieuw en revisie, is het prijsverschil voor de consument vaak aanzienlijk.
Capaciteit:
Na een aantal jaar gebruik zijn veel mensen nog steeds tevreden met de fiets, maar zouden ze graag een accu met meer capaciteit willen. Meestal is een upgrade wel mogelijk, maar soms is de originele accu niet in grotere capaciteit beschikbaar of significant duurder. Bij revisie is het vaak wel mogelijk om voor een geringe meer prijs energiecellen met een grotere hoeveelheid energie te plaatsen.
Voorraad/levertijd:
Nieuwe accu’s zijn niet in alle gevallen direct leverbaar bij de leverancier, zeker wanneer de e-bike meer dan 5 jaar oud is. Ook bij revisie geldt dat in het hoogseizoen de reparatietijd soms kan oplopen door drukte. Voor mensen die hun accu niet lang kunnen missen hangt de keuze soms dus af van de beschikbaarheid op het moment.
Garantie:
Voor veel consumenten is het belangrijk dat ze kunnen terugvallen op garantie wanneer de accu defect gaat binnen de eerste 24 maanden. Bij nieuwverkoop zijn de garantievoorwaarden vaak duidelijk aangezien men aanspraak kan maken op fabrieksgarantie. Niet alle revisiebedrijven hebben heldere garantievoorwaarden, wat voor sommige consumenten een reden kan zijn om voor nieuw te kiezen.
Duurzaamheid:
De laatste jaren is duurzaamheid een steeds belangrijke factor geworden in het aankoopproces. Sommige men mensen maken bewust de keuze voor revisie, omdat het verlengen van de levensduur van de accu een minder negatieve impact heeft op het milieu.
Wanneer er problemen rondom de accu van de klant spelen is dit voor beide partijen vaak enorm vervelend.
De dure e-bike van de klant is plots onbruikbaar geworden en de verkoper wordt geconfronteerd met een hoop technische vragen over een complex onderdeel. Zeker wanneer er problemen buiten de garantieperiode van de fabrikant spelen is het belangrijk om de klant een alternatief te kunnen bieden. Het is prettig om dan terug te kunnen vallen op een gespecialiseerde partner.
Heskon is gespecialiseerd in herstel en reparaties van fietsaccu’s voor vrijwel alle merken, speciaal gericht op de behoeften van de vakhandel. Als enige revisiebedrijf in Nederland wordt Heskon gesteund door branchevereniging BOVAG. Benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor uw bedrijf?
Bezoek www.heskon.nl of neem contact op via info@heskon.nl en vraag een Heskon Zakelijk account aan om eenvoudig een revisieorder te kunnen bestellen.